Kjerringklumpen (07.03.2016)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Kjerringklumpen (601m) 07.03.2016
Ånund og Sondre ved toppvarden

Sondre og jeg dro på nytt fjellraid til Trøndelag. Etter to skuffende forsøk værmessig, så alt lysere ut denne gang. Jeg tok tog/buss fra Asker til Dombås og ventet der på Sondre som kom med bil fra Sogndal. Han hadde med Ina Moe som haiket til Steinkjer.

Etter en natt på Hotell Prinsen i Trondheim møtte vi igjen Ina på morgenen. Hun hadde sovet hos en venninne på Moholt. Planen var Stor-Skarven (Selbu), men det var meldt tåke og lett snødryss hele dagen. Vi valgte derfor heller Fosen. Vi tok ferja fra Flakk til Rørvik og kjørte en vik lenger vest enn vanlig sommer startsted. Der fulgte vi en traktorvei opp til 175 moh hvor vi tok av til venstre for å unngå for bratt terreng.

Utsikt mot Trondheim. Ser fjorden, men ikke særlig mye mer.
Lettgått terreng med trær i Afrika stil

Sondre og Ina hadde Randonée ski, mens jeg ville spare krefter og tok fjellski. Ruta opp var ganske grei. Måtte litt ned et par steder. Det andre stedet burde vi fulgt ryggen litt lenger før vi rant ned (se waypoint). Turen oppover ryggen var veldig grei å følge til toppen. Det var tåke på toppryggen, men likevel så tynt at sola kom gjennom. 200 m før toppen forsvant tåka og utsikten ble ganske god. Tungt innover i landet.

Ina og Sondre ved toppvarden

Nedturen ble lagt lenger øst for å unngå motbakker da to hadde tunge ski. Det passet dårlig for fjellski, men mellom 420 moh og traktorveien, nesten 200 m fall var det kongeføre med 20 cm pudder. Veivalgene ble litt forskjellig. Jeg skar litt for mye mot veien og havnet i mange småstup like før dalbunnen. Jeg burde tatt ned lenger opp i dalen. Se waypoint. Resten av rennet ned på en traktorvei de hadde slept tømmer var mer en prøvelse enn en nytelse, men alle kom hele ned!