Kaldavassnuten - mer krevende enn forventet! (05.03.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Upsete (838m)
Endpoint Hytten på Mjølfjell (635m)
Ascents Kaldavassnuten sør (1,480m) 05.03.2016 14:45
Visits of other PBEs Upsete Fjellstove (878m) 05.03.2016 11:00
Kaldavasshytta (1,269m) 05.03.2016 16:00

På Statkart er navnet Kaldavassnuten plassert ved en topp med trekantmerke og høyde 1476. Vel 600 m sør for denne ligger 1480-toppen som jeg har valgt å legge inn på PB som Kaldavassnuten sør. !480-toppen er den mest markerte toppen i området, meget godt synlig fra Kaldavatni og fra Kaldavasshytta som eies av Voss Utferdslag, og som er et populært turmål og utgangspunkt for turer i området både sommer og vinter. Toppen ligger på fylkesgrensen mellom Hordaland (Ulvik) og Sogn og Fjordane (Aurland), og er markert av en flott varde som er synlig på lang avstand. Sadelen for 1480-toppen finnes ved 1400-koten mot ØSØ der terrenget stiger i sørlig retning mot småtopper på Vossaskavlen og den mer markerte Ruvlenuten 1596 moh. Primærfaktor skulle da bli omtrent 80 m.
Jeg "oppdaget" denne toppen i forbindelse med turen til Baksafjellet og Ruvlenuten påsken 2015, og fant ut at den burde inn på listen over topper i Mjølfjell-området med PF>50 laget av sveinh (Svein Haustveit). Det er ikke registrert besøk av PB-medlemmer på denne toppen tidligere. Siden jeg hadde fått den inn på liste, måtte den jo bestiges og idag var dagen kommet. Astrid og jeg tok 1038 toget fra Ljosanbotn til Upsete. Astrid gikk tilbake til hytten langs Rallarvegen. Nydelige forhold på Upsete. Mindre snø enn vanlig, men flott føre, 5-10 cm lett og fin nysnø på hardt underlag i Upsetedalen. Mer avblåst og skavlete lenger oppe. Elven i Upsetedalen var delvis åpen. Det var ingen ferske skispor oppover dalen. En gruppe på 11 personer skulle samme vei som meg til Kaldavasshytta. Dette var unge og spreke turfolk, og jeg regnet med at jeg kunne gå i deres skispor oppover. Jeg begynte å gå i mitt vanlige, rolige tempo og regnet med å bli raskt tatt igjen av turgjengen. Men der tok jeg grundig feil. De nådde meg aldri igjen, og det var derfor meg som måtte lage spor for dem hele veien opp til Kaldavatni! Det var imidlertid ikke spesielt tungt, og det var fredelig, stille og fint oppover dalen i eget selskap. Oppe ved Kaldavatni etter vel 2 timer og tid for en liten matpause i vårsolen.

Pause ved Kaldavatni før oppstigning mot toppen
Kaldavassnuten 1480 fra sør

Fra Kaldavatni er det vel 200 hm opp til toppen. Jeg valgte å gå opp fra sørsiden i en flott, bred dal med nydelig skiføre. Da jeg var like nedenfor toppen ble det brattere og svært isete og glatt med et tynt snølag over klink is etter mildværsperiode tidligere i vinter. Selv uten ski ble det strevsomt å komme seg opp i skaret øst for selve toppen. Men vanskelighetene skulle bli større. Det var nå ikke mer enn vel 100 m opp til selve toppen, men det så på ingen måte enkelt ut å komme seg videre på dagens snø/isforhold. Første hindring var en bratt, 5-6 m høy skråning fra skaret der det lå det glasert is og/eller hardfrosset snø hele veien. Her savnet jeg virkelig stegjern og isøks! Jeg holdt nesten på å gi opp, men ville gjøre et forsøk når jeg var så nær målet. Ved å bruke trinsen/tuppen på skistaven som fotfeste for den ene foten og å bruke tuppen på den andre skistaven som "isøks" og feste for en hånd klarte jeg å dra meg opp isbelagte bergnabber både her og i et tilsvarende, vanskelig parti lenger oppe.

Første hindring opp fra skaret. Opp is/snødekt kant mot venstre. Lett ned igjen i snørenne mot høyre
Neste hindring lenger oppe. Opp - og noe ukontrollert ned igjen - over snø og is litt til høyre for midten

Etter forseringen av øverste begnabb var det ingen større vanskeligheter, bare spinnglatt is dekket av tynt snølag. Fremme ved den flotte varden kl 14445. GPs 396035 6731788 ved varden som da ligger på Ulvik-siden av Fylkesgrensen.

Kaldavassnuten 1480 fra sørsiden
... og fra nordsiden med Vossaskavlen i bakgrunnen
Utsikt mot SSV. Vossaskavlen mot venstre, Øykjafonn mot høyre. Hyttene på Kaldavassbu skimtes nede på flaten

Mens jeg var på toppen kom det inn et meget usedvanlig fly noen km øst for meg. Flyet var et gammelt propellfly, gråsvart av farge og fløy meget lavt, anslagsvis i 16-1700 m høyde. Det minnet om bilder jeg har sett av bombefly fra annen verdenskrig. Dessverre rakk jeg å få tatt bilder. Etter å ha konsultert min flyinteresserte sønn Peer, er vi kommet til at det kan ha vært en DC-3 Dakota, muligens LN-WND som er stasjonert på Torp.
Returen gikk bedre enn forventet, bortsett fra en liten, ufarlig "utglidning" på rumpen over en is-svull i øverste vanskelige parti. Fra skaret la jeg nå ruten rett østover for så å svinge tilbake der jeg kom opp. Nydelig nedrenn på perfekt føre (max fart 45 km/t) ned dalen mot Kaldevatni. La deretter turen innom Kaldavasshytta før returen mot Upsete. Nydelige nedrenn i Upsetedalen før jeg tok fatt på den siste, kjedelige milen tilbake til hytten på Mjølfjell.

Kaldavassnuten 1480 fra Kaldavasshytta
Kveldslys over Raundalen sett fra Kleivane på Mjølfjell
Start date 05.03.2016 10:57
(UTC+01:00)
End date 05.03.2016 18:50

Lag/finn en liste -

Written by Olepetter 07.03.2016 16:37

så kommer turene. Kjenner til det der nå, ja! Stegjern er kjekt å ha i sekken i vest, skjønner jeg. Slike turer husker en litt bedre enn de der alle ting går på skinner.

Sv: Lag/finn en liste -

Written by knutsverre 07.03.2016 19:45

Ja, lister fungerer som motivatorer! Første gang på alle de år jeg har savnet stegjern og isøks i Vossa-fjellene! Men forholdene virker spesielle i år med vekslinger mellom varmt og kaldt vær og tilsvarende avsmelting og isdannelse på uvanlige steder.