Dividalen (05.03.2016)

Visits of other PBEs Dividalen vinterparkering (220m) 05.03.2016
Dividalshytta (580m) 05.03.2016
Øvre Dividal nasjonalpark (300m) 05.03.2016

Skulle på kurs i Tromsø hele uka, så da matte jeg benytte sjansen til en skitur i Troms i helga før kurset startet. Jeg fikk med meg Ingvill og vi kom opp med fly fredag kveld og kjørte til Nordkjosbotn der vi overnattet på Vollan gjestegård. Fikk senere vite at det er her politiet har lett i krinkler og kroker etter en mann de mener er drept og at liket er gjemt her... Vi fikk en god natts søvn før vi satte kursen videre og kjørte E6 nordover ett lite stykke før vi tok av på Rv 87 nedover Tamokdalen mot Øverbygd. Vi var litt vell ivrige og svingte av første vei mot Øvre Dividal Nasjonalpark selv om det sto Rostaddalen under, men fant etterhvert ut at det var feil vei og kjørte tilbake til Rv 87 og fortsatte ett lite stykke til det sto skiltet Øvre Dividal Nasjonalpark og Dividalen. Fulgte veien innover den lange Dividalen til Frihetsli der det var 50 kr i bompenger og veien fortsatte noen få hundre meter til vinterparkeringsplassen hvor vi parkerte. Det var endel biler på parkeringsplassen og fine spor å følge innover veien. Hvis vær og føre hadde vært helt topp så hadde vi planlagt å følge ruta til 500fjell opp til Njunis og så gå til Dividalshytta, men vi skjønte fort at det ikke var dagen for det i dag, mye vind, Njunis lå gjemt i skyene og sukkersnø uten hold i så snart du gikk utenfor sporene der folk hadde gått før, så vi bestemte oss for å gå rett til Dividalshytta. Det var lettgått de første 7 kilometrene langs veien til sommerparkerigsplassen. Videre innover fulgte sporene sommerløypa til Dividalshytta og de var stort sett greie å følge, bare noen få steder at vinden hadde blåst igjen sporene, men vi fant de da snart igjen. Vi brukte ca 3 timer på de 13 km inn til hytta. Det er to hytter her, en sikringsbu som var okkupert av rypejegere og storhytta der vi fikk kapret de siste sengene, det var seks personer der allerede. Vinden hadde tatt seg opp så vi slappet av i hytta resten av ettermiddagen. Neste dag gikk vi en to timers tur innover dalen og opp Julosvaggi før vi måtte snu og gå tilbake til bilen for å komme til Tromsø så Ingvill kunne rekke flyet sitt. Vi brukte ca 1,5 time fra Dividalshytta til bilen. Ingvill var med