NF grunnkurs skred i Sogndal (04.03.2016)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Ascents Nonsholten (1,390m) 05.03.2016
Kambafjellet (1,220m) 04.03.2016 not summited
Skriki (1,232m) 06.03.2016 not summited
Nonsholten i bakgrunnen.

I regi av DNT Fjellsport Oslo holdt jeg sammen med Stig Anton Hordvik NF grunnkurs skred i Sogndal. Formålet med kurset er å oppnå en grunnleggende forståelse av fenomenet snøskred, vurdering av terreng, andre forhold som påvirker skredfaren, og betydningen av den menneskelige faktor. Kurset fokuserer på tursituasjonen, slik at turplanlegging, veivalg og risikoreduserende atferd i skredterreng blir en naturlig del av kurset. Kurset gir en innføring i kameratredning ved snøskred. Det ble et meget vellykket kurs med 12 ivrige deltakere og aspirant Marit Vidnes. Vi hadde base på Sogndal lodge i Sogndalsfjøra der vi møtte deltakerne torsdag kveld og hadde ferdråd og forventningsrunde. Selve kurset begynte først på fredag.

Fredag – intro til skredlære og kameratredning ved Hodlekve

Vi startet dagen på Sogndal lodge der vi holdt en liten forelesning med introduksjon til skredlære. Ulike typer skred og faktorer som må til for at et skred skal kunne løsne. Deretter dro vi opp til Hodlekve der vi fikk på oss skiene og ruslet innover skiløypa til Røde Kors kassa. Her delte vi oss i to grupper hvor vi trente på å håndtere sender-mottakeren, samt trene på kameratredning og utgraving av skredtatte. Vi laget et scenario for hverandre og taperen måtte lage middagen i kveld. Været i dag var overskyet, men lite vind og minusgrader.

Videre brukte vi resten av dagen til å rusle litt opp mot Kambafjellet for å få oss en tur og nedkjøring i fin styrepudder. På kvelden ble det middag og tema knyttet til menneskelig faktor, ulykkesstatistikk, turplanlegging (3x3) og bruk av skredvarslet.

Lørdag – tur til Nonsholten

Dette ble en kanondag værmessig. Blå himmel, vindstille og minusgrader samt flott og urørt snø over et stabilt snødekke. Litt kjedelig på en måte at snødekket er så stabilt mht gode læringssituasjoner for kursdeltakerne. I dag var det instruktørene som hadde planlagt turen og ruta, men det var først og fremst deltakerne som skulle lede oss i retning målet, Nonsholten. Start fra parkeringen i Gunvordal kl 09.30. Undervegs hadde vi ulike temaer som vi gikk gjennom:

• Gjennomgang av turplan og siste værvarsel
• Før tur: Har alle med seg det nødvendige utstyret (SSS = spade, sender-mottaker, søkestang, førstehjelpsutstyr, vindsekk, kart og kompass osv.)? Er alle fysisk og psykisk klar for tur?
• Dobbel gruppesjekk med s/m
• Kontinuerlig områdevurdering – stemmer realiteten overens med turplanen?
• Orientering med kart og kompass
• Gjenkjenne skredterreng (30 grader) og hvordan unngå skredterreng.
• Gunstige veivalg og terrengformasjoner (unngå terrengfeller). Hva er over og under oss (konsekvenstenkning)? Hvordan gjøre et godt sporvalg og tempo.
• Informasjon vi får fra det rundt oss. Alarmtegn, systematisk testheng, ALPTRUTH og reduksjonsmetoder.
• Kommunikasjon i gruppa og gruppeprosesser.
• Lille blokktest (SSU) og ECT – enkelthengvurdering og prosesstemkning.
• Standardtiltak i skredterreng på vei opp og eksponeringstid.
• Endringer i snødekket ifht høyde over havet og eksponering.
• Nedkjøring: hvor er den tryggeste linja med den beste snøen, kjøremønster (begrensninger, 1 og 1 eller 30 meter avstand felles eller makkervis, kommunikasjon, trygge stoppesteder).
• Oppsummering

Lunsjpause med Grånipa i bakgrunnen.

Vi hadde med oss en kar som stilte med eldre telemarkski, og på den måten ble min gruppe flink til å sette slake spor. Turen vi gikk er en fin kurstur som byr på en del terrengvurdering, samtidig som at terrengklassifiseringen ikke er høyere enn 2 – utfordrende. Selve snødekket var som forventet svært stabilt. Gammel fokksnø som har fått ligge i ro over lenger tid med gunstige temperaturer og lite vind. Vedvarende svake lag la vi heller ikke merke til.

Opp over tåkehavet.

Gruppa var overraskende effektiv, og vi fikk gått gjennom mange temaer undervegs knyttet til naturlige situasjoner. Vi kom oss faktisk helt opp på toppen av Nonsholten før snutidspunktet kl. 15.00. På toppen kom vi over tåkehavet noen minutter før også vi ble pakket inn i grauten.

Bluebird!
På toppen av Nonsholten.

Nedkjøringa ble noe utfordrende gjennom skylaget i dårlig sikt, men vi fulgte sporene våre som vi hadde tråkket på vei opp. Snøen var i alle fall upåklagelig. Like nedenfor tregrensa hadde en av oss et uhell og fikk en skikkelig smell i kneet. Heldigvis hadde vi med liggeunderlag og godt med varme klær som vi fikk pakket vedkommende inn i mens vi ringte etter hjelp. En drøy halvtime senere kom både Luftambulansen og en snøscooter fra Røde Kors. Vi hadde også med to leger i gruppa som tok seg godt av vedkommende med smertestillende tabletter og rutinesjekk. Det ble alt i alt en fin case for hele gruppa, og vedkommende ble kort tid senere fraktet trygt med helikopteret til Førde sykehus.

Godt hjelpen er nær.

Senere på kvelden ble det felles middag før deltakerne selv fikk planlegge neste dags tur mot Skriki fra Øvstedalen.

Start date 05.03.2016 09:33
(UTC+01:00)
End date 05.03.2016 17:04

Søndag – tur mot Skriki

På grunn av overskyet vær og nedbør var det greit å velge en tur som gikk delvis i skogen. Vi kjørte opp til Mannsverk i Øvstedalen og fortsatte opp mot Skriki via Kinn. I dag fikk gruppa stor innflytelse i beslutningene rundt veivalg og skredvurdering, og vi prøvde å diskutere beslutningstakingen i fellesskap med veiledning fra oss instruktører.

Over tregrensa var det dårligere sikt, og i tillegg hadde det blåst en del fra sørøst slik at noe av snøen var blitt bunden. I går var det mye løssnø tilgjengelig for transport, og vi hadde et kritisk punkt opp et vestvendt brattheng ved Vesleskriki. Her valgte vi å snu på grunn av dårlig sikt, og med hensyn til eventuell innblåst snø i henget. I stedet rant vi ned i skogen der vi gravde en ECT før vi rant helt ned til Mannsverk der vi øvde litt mer på kameratredning.

Tilbakemeldingene fra deltakerne var svært gode. Dette var en gruppe med svært store nivåforskjeller, så det er naturlig at noen ønsker litt mer utfordrende terreng enn det som ble på dette kurset. Turplanleggingen i kollokvier kvelden før falt i alle fall i god smak, og her kan man trene mer på snøskredskolen på varsom.no.

Takk til gjengen for et flott og trivelig kurs! :)