Slitetur på truger til Ryksåsen (05.03.2016)

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Parkering Ryksåsen (140m)
Endpoint Samme (140m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Ryksåsen (240m) 05.03.2016
Ryksåsen Sørtoppen (222m) 05.03.2016
Visits of other PBEs Ryksåsen parkering (135m) 05.03.2016

Vestfold pf 100m #39/69

Etter turen til Søndre Brattås og Høgståsen var jeg litt i tvil om jeg skulle ta en tur til. Etter litt hvile i bilen bestemte jeg meg for Ryksåsene i Holmestrand og Re. Parkerte ved "Ryksåsen parkering" etter å ha tråkket og gravd ut en liten parkeringslomme i brøytekanten. Tok på meg trugene med godt mot.
Begynte oppstigningen og kjente at dette kom til å bli tungt. De snaue 8 km fra dagens første tur kjentes i beina. Enda våtere og dypere snø her. Fulgte først en utydelig blåmerket sti som seinere forsvant og kom tilbake her og der. Fulgte ihvertfall denne blåløypa opp til mast og skilt til Sørtoppen. Herfra gikk jeg på GPS og pila på GPS'en så ikke ut til å flytte seg. Trudde først den hadde hengt seg men oppdaget fort at det var jeg som var svært treig. Så måtte jeg attpå også bushe noe inni helsike inne i en granaskau like etterpå. Fortsatt et stykke igjen iflg GPS.
Vann og nøttepause og ny energi, men fortsatt tunge bein. Kava meg etterhvert helt til topps, sliten og fornøyd. Kort pause før jeg fulgte mine egne spor tilbake, men nå ga tilogmed spora mine etter når jeg tråkket i dem på nytt. Måtte ta det rolig, sliten nå, men klarte liksom ikke å gå lenge i snegletempo, måtte "gasse" på. Da pleier det ofte å gå gæli og det var mange halvtryningser og nestenfall, men ikke noe mer enn et par blåmerker heldigvis.
Tilbake ved masta stod det et skilt med "Sørtoppen 225m" på (står 219m i PB), nærmest ei tue, som jeg gikk oppå før jeg slarvet meg ned til bilen. Svært glad og fornøyd med å være nede igjen, sliten og helt klart ferdig for dagen!
Utrolig tungt trugeføre idag men også et helt år siden jeg gikk på truger, så kan jo også være at det ligger noe der ved siden av...

Står på GPS at turen var på 4,3 km men jeg kan love at det føltes som flere mil!

Tilsammen 12,0 km tilbakelagt på truger i svært tung og bløt snø i dag, det er jeg godt fornøyd med :-)