Trugetur til Søndre Brattås og Stokke's kommunetopp (05.03.2016)

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Skatvedt (95m)
Endpoint Samme (95m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Søndre Brattås (217m) 05.03.2016
Høgståsen (175m) 05.03.2016

Vestfold pf 100m #38/69 + Vestfold kommunetopp #3/14

Parkerte ved Skatvedt hvor brøytinga sluttet. På med truger, staver og tursekk. Videre innover på ubrøyta traktorvei. Tynn og sped skarekant oppå 20-30 cm glatt og våt snø medførte at trugene dro med seg mye tung snø på vei opp. Ble mye høye kneløft oppover liene. Nedover måtte man passe på å ligge litt bakpå, sjøl med broddene skled man nedover i sørpesnøen og en av trugene kjørte seg ofte fast under dyp snø. Lett å få ubalanse og det ble mange nestentrynings. God trening av både balanse, beinmuskulatur og kondis. Etterhvert, heldigvis, kom jeg innpå preparert skiløype jeg fulgte fram til "avkjøring" Søndre Brattås. Herfra oppover i for det meste flott furuskog. Pause på toppen med nøtter, kaffe og sigarillos. Tilbake mot Høgstås samme vei. Mye lettere å gå i trugesporene enn utenfor idag, så valget var lett mht rute. Tilbake på skiløypa tok jeg av etter høgstfeltet og oppover noen relativt bratte lier for trugene idag. Vel oppe ved postkassa skreiv jeg meg inn, før jeg snublet meg ned de samme liene jeg gikk opp. Etter at jeg kom ned på ubrøyta skogsbilvei gikk jeg på litt i mine tidligere spor, transport/treningsetappe.
Svett, sliten og fornøyd nådde jeg parkeringa.