Skitur på Skarven, Tustna. (04.03.2016)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Myrvang (40m)
Ascents Skarven (896m) 04.03.2016

- Øytopping i havgapet.

Fine forhold i skogen på veg mot Skarven.

Utsikt mot Stabben.

På veg til Batnfjorden og Harstadfjellet var været fortsatt litt skya da jeg passerte Fursetfjellet. Ut på Tustna skein sola. Det var rapportert om bra med snø der ute etter sist snøfall, så da blei planene forandra. Etter å tatt Tustna-ferga kjørte jeg vegen på sørsida til Sørhalsnes. Veien mot Ersviksetra som vises på kartet så ut til å være brukt som tømmerslepe, så jeg kjørte litt videre østover. Ved Myrvang gikk det opp en skogsbilveg med tydelig tegn til skitrafikk. Det sto også en bil her fra før, så dette måtte være et bra startpunkt.

Fast snø med noen cm nysnø fra kvelden før oppover veien. Sola varma godt, men opp mot skogrensa var snøen i terrenget lausere. Mer vindpåvirka snø øverste halvdel, så jeg runda rundt og opp fra øst for å leite opp den beste snøen til nedfarten. På toppen traff jeg to som lå foran meg i løypa. Det kom inn litt mer skyer, så jeg drøyde litt på toppen i håp om litt solgløtt på nedturen. Skyene så ut til å bli værende, men med greit lys blei det allikevel et fint nedrenn, og en ny topp i lomma.