Bålkos m/Helgesen + tur på Smørlifjellet (03.03.2016)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Tveitastølen parkering (977m)
Endpoint Tveitastølen parkering (977m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Smørlifjellet (1,160m) 03.03.2016 15:31
Visits of other PBEs Tveitastølen parkering (980m) 03.03.2016

Test av PB-app. Distanse målt av GPS: 10,4 km. Høydemeter fra GPS: 240.

De to hele dagene vi skulle tilbringe hos familien Helgesen, var planene langrenn og slalåm. Vi valgte skitur med bål og pølsegrilling denne torsdagen. Etter en avslappet morgen kom vi oss endelig av gårde fra Skrautvål utpå dagen, og kjørte til den store parkeringsplassen ved Tveitastølen. Der går det oppkjørte løyper rett ved siden av parkeringen. Det var overskyet og lett snøvær da vi kom oss ut i skiløypene med kurs mot Smørlifjellet (1160).

03.03.2016 - Vi har gått bare et kort stykke fra parkeringen på Tveitastølen da jentene ville lage egen løype i løssnøen.

I starten går løypa over myrområdene vest for Skrivartjernet. Da denne etappen var unnagjort, ble det klart at Julie ikke orket så mye mer skigåing denne dagen. Hun var preget av forkjølelse, og i tillegg litt kvalm. Da fant vi en fin bålplass der bakkene mot Smørlifjellet starter. mortenh (Morten Helgesen) og linntherese ble igjen sammen med henne for å fyre opp bålet. Frida derimot, som var den yngste i turfølget (8 år), hadde veldig lyst til å bli med meg på Smørlifjellet (1160). Selv om hun fikk vite at vi bare hadde gått halvveis til nå, og at det herfra bare var oppoverbakker, var hun like ivrig på topptur. Hun poengterte så korrekt at jo mer motbakker, jo mer nedoverbakker ble det tilbake.

Frida ledet an oppover bakkene gjennom skogen. Vi passerte en litt sliten gapahuk til venstre for oss, og etter denne ble det mer snaut og skogen forsvant. En snøbyge kom mens vi gikk oppover og det ble helt grått, men heldigvis lettet det da vi var ved infoskiltet og postkassa på løypas høyeste punkt litt vest for toppen av Smørlifjellet (1160). Nå var det faktisk noen solgløtt vestover, og det flate lyset ble byttet ut med sterkere konturer og bedre sikt.

03.03.2016 - Stolt og strålende fornøyd Frida ved toppvarden på Smørlifjellet (1160).

Herfra gikk jeg først for å brøyte løype de siste 600 meterne. Noen steder litt dyp løssnø, men øverst var det mer avblåst og partier med hard snø. Strålende fornøyd strakte Frida armene i været på toppen av Smørlifjellet (1160), nøyaktig 2 timer etter start fra Tveitastølen. En frisk bris gjorde oppholdet på toppen surt. Frida ble kald i kinnene, så vi knipset raskt noen bilder, og satte kursen mot skiløypa igjen. Jeg prøvde å holde en linje litt i nordhellingen for å slippe den kjølige vinden fra sørvest. Det hjalp litt. Nå var skydekket tettere igjen, og lyset flatere. Jeg slet litt med å se bakken foran meg, mens det ble lettere for Frida som kom bak i mine spor.

Tilbake i løypa skled vi nå raskt ned til Linn Therese, Julie og Morten. De hadde allerede spist seg mette på pølser, men det var mange igjen, og bålet var godt og varmt. Frida og jeg koste oss i nesten en time rundt bålet med de andre, før vi alle sammen gikk tilbake i samme løype til bilen ved Tveitastølen. Nå tittet sola fram noen minutter, og det ble et fint lys med litt blå himmel. En nydelig avslutning på en værmessig nokså grå dag. Men med trivelig turfølge spiller liksom ikke været så stor rolle.

03.03.2016 - Bålplassen.
03.03.2016 - Morten og Frida tar en "snarvei" og brøyter egen løype. Smørlifjellet (1160) stikker opp helt bakerst.

Flere bilder:

Start date 03.03.2016 13:24
(UTC+01:00)
End date 03.03.2016 17:11

Overraskende bra tur

Written by mortenh 22.03.2016 13:49

Dette blei en overraskende bra tur. Var jo ikke den store værmeldingen vi hadde foran oss da vi dro ut, men det blei jo ikke så verst. Spesielt ikke på returen. Jeg og jentene storkoste oss med bål mens du og Frida tok dere av toppen. Veldig fint bare å være ute. Et av flere fine minner fra vinterferien.

Sv: Overraskende bra tur

Written by Nils 22.03.2016 21:19

Ble bra denne dagen ja, tross lite oppløftende værmeldinger. Til og med sola glimtet til. Jentene og jeg var strålende fornøyd med vinterferien, og det var ikke været sin skyld. ;-)