Varden på Runde og saueredning (01.03.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Rundavegen
Endpoint Rundavegen
Ascents Varden i Herøy (332m) 01.03.2016

Selvsagt kom nedbøren når det nærmet seg slutten på arbeidsdagen. Det begynner å bli en irriterende trend. Men det stopper ikke meg fra litt "aktiv hundelufting". Så i dag gikk turen til Runde.

Vi parkerte under Søre Handfangen og fulgte stien oppover. Med en gang vi kom inn i skogen fant jeg en sau som hadde satt seg skikkelig fast i tett kjerr. Vi snakker skruestikke her. Kvister langt inn i ulla og surret rundt. Sauen var skremt av oss i begynnelsen, men da jeg fikk plassert Karma litt unna og den skjønte at hjelpen var der, slappet den av og tygget litt på greinene. Sulten var den nok. Og litt klapping på hodet gjorde vel susen.

Etter ca. 20 minutter fikk jeg den løs og den flyttet seg noen meter unna og kikket på oss. Hva som rørte seg i hodet på den vet jeg ikke, men vi gikk i allefall videre. Stien var fri for snø til ca. 200 moh. Herfra fikk vi skare og gjennomslagsføre og det var tungt å gå. For meg. Karma holdt seg stort sett oppå skaren.

Det blåste selvsagt SURT og såpass surt at jeg vurderte å holde godt på nordsiden av ryggen, men fant ut at såpass må man tåle når man bor her ute i havgapet. Snørte skikkelig igjen på hodet og i hals og stevnet frem.

Fint med ly bak varden men så var det på tide å gå ned. Planen om også å besøke Søre Handfangen ble droppet pga mørkets fremmarsj. Strevet med sauen tok for mye tid. Apropos sauen - den stod på samme plass da vi kom ned og det syntes jeg var litt merkelig. Så da bestemte jeg meg for å finne bonden.

Vel nede kjørte jeg bort til et hus og spurte meg for, og til slutt fant jeg frem til bonden som sa han skulle se på sauen dagen etter. Jeg mente han kunne gjøre det nå - og at han ville rekke opp før det ble helt mørkt, men nei. Får håpe det gikk bra med sauen. Har ingen anelse om hvor lenge den har stått låst fast på den måten.