Opptur Stord - Bjødnahifjedlet (28.02.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Rødkleiv (45m)
Endpoint Samme (45m)
Ascents Bjørnahifjellet (390m) 28.02.2016 15:50
Visits of other PBEs Rødkleiv p-plass (50m) 28.02.2016 13:45

Dagens siste. Etter turen til Utslettefjellet kjørte vi til Litlabø og litt forbi Gruvemuseéet til Rødkleiv. Herfra går det turveier og det er parkeringsplass for noen biler (Rødkleiv p-plass). Vi satte fra oss bilen i et lite veikryss med en benk, og valgte en skogsvei som går rett frem. Skogsveien går over i en til dels dårlig og meget våt sti som etter ca. 1 km kommer inn på en fin skogsvei som følges til endes. Herfra går det sti videre oppover i terrenget som kalles Fossane.

Parkering i veikryss ved Rødkleiv. Følg vei rett frem.
Enden av skogsveien i Stordalen. Astrid på stistart merket Mennene.

Stien er godt ryddet og merket med gamle, malingslitte, røde T-er på trærne. Den går i til dels vått terreng og delvis i små elveløp. Det er hengt ut tau til hjelp på 4 partier av stien. Vi var heldige, og kunne følge fotspor i snøen etter en kar med store føtter som hadde gått foran oss. Vel oppe på høyden øst for Stuvasætertjødna (ca. 350 moh) gikk fotsporene i retning Mennene (501 moh) lenger nord. Vi valgte derfor å gå direkte mot toppen som "bare" lå knappe 500 m unna i luftlinje. Nå måtte vi ut i uberørt nysnø som rakk oss nesten til knærne. Terrenget var heller ikke spesielt enkelt med einerbusker og endel opp og ned. Det ble en tung og tidkrevende etappe (40 min) før vi omsider nådde toppen av Bjødnahifjedlet.

Varden på Bjødnafjellet kommer til syne
Ved varden på Bjødnafjellet. Fjelltoppen '''Mennene''' 501 moh i bakgrunnen
Utsikt mot Kvinnherad i ØSØ
... og mot Bømlo med Siggjo i vest

Her er det varde og metallkasse med turbok der ingen hadde skrevet seg inn siden oktober 2015. GPS 299339 6635776. Bra utsikt på toppen, men sur vind så oppholdet ble kortvarig. Tilbake samme vei i egne spor, kliss våte på beina etter turen i dypsnøen. Skiftet til tørre klær i bilen og tok fatt på tilbaketuren til Bergen.