Ljosanbotn Rjoaneggen Borgarbuvatn Grånakken (28.02.2016)

Written by sveinh (Svein Haustveit)

Start point Ljosanbotn (740m)
Endpoint Ljosanbotn (740m)
Ascents Rjoandeggi Nord (1,339m) 28.02.2016

40 cm nysnø, 2 meter snø totalt, bra værmelding og ikke for kaldt !
Lørdag gikk turen opp på Rjoanegga. Det var tungt å lage spor og selv om en hyttenabo gikk foran deler av vegen så kom vi ikke lenger enn litt forbi 1212 Søre Rjoandeggi. Skyen lå også litt nedpå og det var litt surt.

Søndag var det knall sol og vi vurderte å ta toget til Uppsete og gå Breidalen til Fossdalsskavlen. Pga usikkerhet om noen andre hadde gått der før oss ble det heller tur i spora fra i går.
Vi var ikke alene, flere var på vei opp mot 1212 Søre Rjoandeggi.

Mot 1212

Vi gikk videre mot Masta Rjoandeggi Nord. Glemte å ta bilde så her er et fra tidligere i vinter.

Rjoanegga mot Masta i november 2015

Det var neste stille så det ble lang rast før vi gikk videre nordover.
Blikk tilbake mot Masta og varden på toppen.

Masta på Rjoaneggea fra "baksida"

Det er bratt og skavler så det er bra med bra sikt for å gå over og ned på nordsida.
Flott utsikt mot Klevanuten før de flotte nedrennene ned mot nordenden av Ljosandalen.

Kleivanuten fra Rjoaneggen

Vi holder godt mot nord for å unngå de bratteste partiene.

Flotte forhold

Vel nede i Ljosandalen tok vi turen opp i skaret bak Grånakken for å få flere nedoverbakker "ski in" til hytta.

Dette er en fin tur hvis en ikke vil gå så langt. Det er gode solforhold tidlig på vinteren.