Kleppavarden (27.02.2016)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Sætre øverst i Hillesvik (150m)
Endpoint Samme (150m)
Ascents Kleppavarden (295m) 27.02.2016
Nesevarden (291m) 27.02.2016

Kleppavarden

Vedhogst og tak reparasjon på hytten på Reksteren gjorde at jeg fikk anledning til å ta turen til Kleppavarden lørdag morgen. Dette var en av de turene hvor man bakser seg gjennom einer, granskog og myr, for så å oppdage at det går meget godt merket sti opp til fjellet fra motsatt side. Jeg hadde på forhånd tenkt, at hvis det var sti til denne toppen, så ville den være fra andre siden, men siden jeg kom kjørende fra Reksteren...

Start ved øverste bruket på Sætre, øverst i Hillesvik. Parkerte 200 meter nedenfor snuplass.
Kronglete terreng på Kyrnahaug i starten. Einer og granskog.
Etter hvert ble både vær og terreng bedre.
Toppen av Kleppavarden, 295 moh. Turbok og det hele.

Heldigvis var snøen noenlunde bærende og jeg gikk ikke gjennom mer enn 5-10 cm. Og så snart jeg var gjennom det verste granfeltet på Kyrnahaug, så var det grei skuring over myrene mot toppen.

Men, det er altså meget godt merket sti opp fra Kongsvik og denne ruten anbefales. (Jeg fulgte ruten baklengs over til Nesvarden i 10-15 cm snø og hadde ingen problemer med å følge merkingen). Hvor den starter vet jeg ikke sikkert, men den er helt sikkert merket/skiltet fra veien i Kongsvik.

Meget godt merket sti. Hadde også vært en turgåer på Nesvarden før meg denne lørdagen.
Totalt sett en ganske så fin skogstur...
Tok også turen over på Nesvarden, 291 moh, for å få en pekepinn på hvor stien starter og en dobbeltsjekk av høyde..