Skitur i Jotunheimen (28.02.2016)  5

Styggehøe V1 (2,011m) 28.02.2016
Styggehøe V2 (2,003m) 28.02.2016
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 28.02.2016
På toppen av femmern. Seint men veldig fint!!!
Fint lys på vei ned fra siste toppen.

På mandag skulle vi på tur med Vilde Marie og Lars i Jotunheimen. Men så sa pappa at det skulle bli finere vær på søndag, så han ville vi skulle reise i forveien. Vi stod opp og reiste klokka fire midt på natta og kjørte veldig langt, men heldigvis fikk jeg sove litt.

Venke skulle også være med. Det syntes jeg var litt bra, siden vi skulle gå langt inni fjellet på bre og sånn, da var det en ekstra voksen. Det tok veldig lang tid å komme til fjellet og først klokka 10 kunne vi begynne å gå.

Det var ganske mange skyer og sånn og litt lite snø. Spiterstulhytta var stengt, men vi fikk lov å gå på do der.

På vei opp breen.

Mens vi gikk oppover kikket vi på de fine blå istårnene på Eventyrisen og etter en stund så kom vi endelig frem til breen. Har hadde vi pause på en liten benk og tok feller på skiene, drakk varm saft og spiste brød og sjokolade. Nå skulle vi begynne på breen. Det gikk oppover oppover oppover og det var masse snø der, så vi måtte tråkke spor. Vi byttet på å tråkke spor. Jeg prøvde litt jeg også, men det var kjempetungt. Et sted passert vi noen ishauger som stakk opp av snøen.
Vi gikk og gikk og det føltes aldri som vi kom til slutten av breen. Pappa sa vi skulle ta ny pause når vi var på toppen av breen, men på slutten ble snøen veldig dyp og det gikk sakte, sakte. Eeeendelig kom vi opp. Brus, brød, sjokolade og sure godteriting. Det var godt. Nå kom også sola for fullt og vi så fine topper på alle kanter. Spesielt en veldig spiss en foran oss som pappa sa het Store Bukketinden.

Mot Store Bukketinden

Klokka gikk alt for fort, så vi måtte forte oss videre. Først ned en lang bakke i snøen. Her tryna jeg og fikk alt fullt av snø: iiiiiiskaldt!!! Og så skulle vi begynne med den borterste toppen. En liten tulletopp, men topp er topp. Og så den neste, men så måtte vi gå langt oppover igjen, og både jeg og pappa begynte å bli veldig slitne og nå skulle vi på den tredje toppen. Vi brukte ikke navn på toppene vi kalte de bare ener'n toer'n, treer'n, firer'n og så videre. Egentlig hadde jeg håpet vi kunne få kjempemange topper, men det var superslitsomt med all den løse snøen, og det tok langt tid, så vi kunne ikke gå på så mange. Opp på treern var det litt skummelt syntes jeg. Det var så langt ned på begge kantene, men det gikk greit når pappa gikk rett bak.
Ned fra toppen fikk jeg lov å ake ned en veldig bratt bakke, men det var så mye snø der at jeg ikke kom fremover likevel. Jeg måtte dytte meg nedover. Rart!

På den første toppen

Opp til firern var det ikke så skummelt, men en veldig bratt snøbakke. Venke syntes det var litt skummelt, men hun var kjempeflink og klart det såå bra.

Nå begynte det å bli kveldslys og seint, og jeg hadde sagt til pappa at vi ikke skulle komme ned seinere enn klokka seks. Men så var det en topp igjen som var så dumt å la bli igjen da. Jeg fikk velge, og så ble det til at vi gikk mot femmern. Det var veldig slitsomt opp denne snøbakken også, men nå var jeg motivert siden jeg ville rekke den. Så jeg fortet meg først opp til toppen. Akkurat omtrent da sola gikk ned. Det var helt fantastisk fint.

På firern med femmern bak.

Nede på breen byttet jeg til slalomsko, men pappa somlet veldig med å pakke så det var nesten mørkt da vi begynte å kjøre. Venke hadde gått litt i forveien siden hun ikke er så glad i å kjøre nedover. I starten var det litt ekkelt å kjøre, men så gikk det kjempebra å lage svinger. Det var bare dumt at jeg var blitt superkaldt og at jeg ikke så nesten noen ting. Ned breen gikk det kjempefort. Men pappa sa at Venke ikke hadde hodelykt, så vi la igjen hodelya vår på en stein til henne, og så begynte vi å kjøre nedover i mørket. Vi så nesten ingenting så vi måtte kjøre sakte og jeg frøs og frøs og ville bare hjem akkurat da. Men jeg skjønte at vi måtte bare fortsette selv om jeg hadde litt lyst til å legge meg ned. Endelig så vi lys på Spiterstulen, men jeg syntes de aldri kom nærmere. Men til slutt kom vi frem og jeg var kjempelykkelig for å være ved bilen igjen.

Jeg og Venke på femmern
Fin utsikt.

Broren til Vilde hadde blitt syk, så vi fikk beskjed om at de ikke kunne komme likevel, så da bestemte vi oss for å reise hjem dagen etterpå, men først dro vil en hytte på et sted som heter Strind Gard. Der var det kjempekoselig og vi koste oss og jeg fikk igjen varmen. Venke spiste middag med oss før hun reiste og så sov vi helt til halv åtte og kjørte hjem igjen.

Kart

Start date 28.02.2016 10:04
(UTC+01:00)
End date 28.02.2016 19:36

Herlige bilder!

Written by Olepetter 01.03.2016 12:36

Og jammen er det innsats; lang tur i dyp snø!

Nydelige Jotunheimen!!

Written by Øyvindbr 01.03.2016 11:18

Hiver meg på skrytekoret, det der var jammen nydelige bilder. En påminnelse om at Jotunheimen er best, men det vet jeg jo! :)

Jeg er alltid imponert av Hellstuguryggen fra den kanten, den er diger og høyreist, glemmer ikke hvordan den imponerte meg på min første jotuntur etter å ha kommet hjem fra Aconcagua-ekspedisjonen for 3 år siden. Og det lyset på bildene da gitt...

Praktfullt!

Written by Nils 29.02.2016 22:20

Nydelig lys og farger på bildene der Linn Therese! Det må ha vært en kjempefin opplevelse. Kjenner jeg blir skikkelig misunnelig når jeg ser sånn finvær i Jotunheimen. :-)

Da håper jeg du er klar for litt roligere dager fra onsdag av. Fint at du har gjort unna sprekingturene før vi kommer. ;-)

Ut på tur

Written by teme 29.02.2016 21:51

alltid med smilet på lur!!Det må passe bra på deg!Tursesongen har startet nå ser jeg,og dere smeller til med en skikkelig langtur.Sprekinger kommer lengst vet du.Endelig er det snø der jeg bor også,skikkelig snøvinter faktisk.Så da vil jeg ønske deg og de som er på tur sammen med deg en riktig god turvinter.Hei då! Mvh Terje

Supertur!

Written by Atomsilda 29.02.2016 19:00

Gratulerer Linn Therese! Synd jeg ikke fikk vært med på turen. Det ble jo en fantastisk tur ser jeg. Flotte bilder!

Så fint!

Written by bergtatt 29.02.2016 18:30

Nå ble Ola og jeg skikkelig misunnelig, men jeg tror vi valgte rett ved å ikke bli med denne dagen. Utrolig flott må det uansett ha vært.