Sjåfunatten og Høgelinatten - Buskerud 100 mpf (28.02.2016)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Natten (1,022m)
Endpoint Sjåfunatten og Høglinatten /retur (1,125m)
Ascents Høgelinatten (1,125m) 28.02.2016
Sjåfunatten (1,115m) 28.02.2016
Kjørte til like nedenfor øverste hytta på Natten. Parkerte i svingen like ved slalomløypa. På med fjellski og feller. Dette blir en skikkelig fjelltur opp og ned i et rufsete terreng. Men fin dag og sol fra skyfri himmel. En skikkelig kosetur.
Sjåfunatten med utsikt vstover
Utsikt nordover Hallingdalen mot Gol
Fint skogterreng, med natten bak

Her er det mye opp og ned og fant heldigvis et gammelt scooterspor som geleidet med ned de bratteste kleikene. Her kan en fort sette seg fast i dårlig vær. Fant til slutt noen elgspor for å komme helt ned til myra før jeg kunne stige opp til Høgelinuten som lå bare noen 100 meter unna. Måtte til slutt bare sende meg ned en skråning på¨2-3 meter. Samme hadde elgen gjort.

Fint terreng opp et myrdrag for jeg tok ut kurs opp til Høgelinatten. Var lettere å gå her enn på andre sida ned fra Sjåfurnatten. Fin snø og gikk gjennom bare 10 cm med fjellski. Fin utsikt også fra denne toppen.

Høgelinatten
Utsikt over til Sjåfurnuten
Retur med Høgelinatten bak

Retur ned samme løype og tilbake til Natten over noen fine vann.