Mugnetinden (28.02.2016)

Written by anneg GSM

Ascents Mugnetinden (1,738m) 28.02.2016
Visits of other PBEs Hensrauddalen vinterparkering (765m) 28.02.2016
Var invitert med på tur av Anders, som henta meg i 8-tida på morgenen. Vi kjørte og parkerte ved bommen på Slettefjellveien. Derfra fulgte vi veien med skuterspor opp til Fleinsendin, før vi tok fatt på til dels bratte bakker oppover fjellet. Anders "storma" rett opp med feller og randone-ski. Jeg slet med litt smale feller, som ikke ga optimalt feste på mine helt nye fjellski med stålkanter, og staver som var for dårlige til å gi den støtten jeg trengte. Men opp kom jeg! Vel oppe på toppen fikk vi lønn for strevet, en fantastisk utsikt inn i Jotunheimen, og ellers de omkringliggende fjell og daler. Så gjensto kjøringa ned som jeg var ganske spent på, skavlete og hardt som det var. Det gikk bra, tok det veldig forsiktig i de bratteste hengene, og i et bratt og svært steinete parti tok jeg av skiene og gikk til fots ned. Anders svingte elegant nedover, men var flink til å vente på klønete meg. Nye fjellski og sko besto prøven, tror ikke jeg skulle gått her med de gamle uten stålkanter. Må nok investere i nye feller og fjellstaver til neste tur.
Anders ved den flotte varden på Mugnetind