Gitvola (Løten) (27.02.2016)

Ascents Gitvola (851m) 27.02.2016
Visits of other PBEs Elverum (180m) 27.02.2016 12:30
Klettsætra P-plass (610m) 27.02.2016 12:30

På tur hjem fra Oslo hadde jeg både tid og lyst til en strekk på beina underveis. Oppi Østerdalen var været helt supert med strålende sol og 4-5 kuldegrader. Valget falt derfor på Gitvola.

Jeg ser de flest tar denne kommunetoppen fra sør eller vest, men kartet viser mange skogsveger opp fra øst også. Derfor tok jeg av Rv3 på Åsta og begynte letingen. Første forsøk var innover mot Åstdalsætra. Jeg passerte en åpen bom uten noe infoskilt. Litt innover vegen traff jeg på en kar og han var skeptisk til bommen. Skogseieren kunne stenge uten varsel mente han... Men han hadde forslag til en bedre rute opp til toppen!

Dermed ble det retur ned til påkøringen til Rv3 der det går av skogsveg opp mot Nyberget, Raudkoia osv. Her var det også bommer som stod åpen, men også skilt om at bommen kunne bli lukket uten varsel og at kjøring skulle skje bare etter avtale... Hm!?!

Jeg parkerte i krysset nedenfor bommen(e) og begynte å skifte til turklær og finne frem ski og utstyr. Mens jeg holdt på kom en bil forbi. De stoppet og lurte på hvor jeg skulle og sa at det bare var å kjøre opp til parkeringa ved Klettsætra. Så lenge det var dagstur mente de det var helt ufarlig. Vel, siden de lokalkjente kjører opp kunne vel jeg ta sjansen også.

Skiløype fra parkeringsplassen. Toppen av Gitvola i bakgrunnen.

Fra parkeringa innenfor Klettsætra var det scooter-preparert løype videre innover! Merkelig at de ikke legger litt mer til rette for andre enn hyttefolka med det fine terrenget og oppkørte løyper... Etter en liten halvtime tok løypa en hårnålsving og la kursen nedover i helt feil retning. Derfor tok jeg av ut i løssnøen og fulgte et gammelt single-skispor gjennom skogen og opp til toppen.

Straks på toppen.

På toppen kom det opp maskinpreppa løype fra den andre siden, men det var ingen andre folk å se. Et utsiktstårn var under etablering, noe som passer godt her oppe med flott utsikt utover Hedmarksvidda!

Samme rute ned igjen da jeg ikke hadde peiling på hvor lang sløyfe scooter-løypa tok innover i de dype skoger.

Flott utsiktstårn under oppføring på toppen.

En kuriositet: Da jeg kom på toppen hadde jeg fått et par SMS'er. Den ene var fra en kar som opprinnelig kommer fra Løten! Tilfeldig men artig å rapportere fra hans barndoms kommunetopp.