Dagstur Trollhetta og Geithetta (18.06.2011)  5

Trollhøtta Nordtoppen (1,596m) 18.06.2011
Trollhøtta Østtoppen (1,522m) 18.06.2011

Trollheimen 18.6.2011

Værmeldingen mente det var duket for en flott turopplevelse denne dagen, så turen ble tatt til trollheimen, med mål for Trollhøtta. Jeg velger forøvrig å skrive Trollhetta av personlige interesser.

Jeg tok med meg min bror og reiste fra Hovin i Gauldal (hjemmefra) i 6-tida om morgenen og parkerte bilen ved Jølhaugen Parkreringssplass. Derifra benyttet vi sykler til foten av Langfjellet, hvor stien til Trollhetta går opp. Det var en del snøfonner som vi måtte gå over for å ta oss til toppen, deriblant ei interessant snøbro som piffet opp spenningen. He he...

Turen videre til sørtoppen gikk veldig greit, og vi ble meget overasket over at vi var de første som kunne skrive oss inn i boka i 2011.

Med klart vær på toppen av Trollhetta har man en fantastisk utsikt utover den fantastiske Trollheimen. Vi var heldig med dette.

Etter noe diskutering besluttet vi å legge kursen for Trollheimshytta. Denne hytta hadde vi hørt mye fint om fra forskjellige kanter. Etter ei helt grei nedstigning etterfulgt av en seig og veldig dryg marsj til Trollheimshytta var vi veldig slitne. Da var det veldig fint og kjøpe seg noe sjokolade som fort fikk fart på blodsukkeret igjen. Og ca 20 - 30 min etter ankomsten klarte jeg å overtale broderen til å bli med over Geithetta på tur tilbake til Jølhaugen. Måten jeg overtalte han på var å konkludere med at fåtallet av landets belfolkning hadde klart denne turen. Vi var og er i forholdsvis god form, så saken var "Biff".

På Geithetta gikk vi selvsagt over til toppen som er 1352 moh. ca 800 meter fra stien.

Vandringen tilbake til syklene var plankekjøring, men vi var ganske "på felgen" etter en lang tur. Det var veldig godt og sette seg på sykkelsete og tråkke seg tilbake til Jølhaugen parkering, siden vi begge var tomme for mat. Vi ankom Parkeringsplassen ganske nøyaktig 13 timer etter avreise.

Selvsagt var vi så rutinerte at vi hadde lagt igjen en Colaboks hver som også var kald. Det var godt!

Tusen takk til trivelige folk som tar seg tid til å slå av en fjellprat innimellom steinrøysene. Takk for turen!