Slavasshøgda (Rømskog og Østfold) (26.02.2016)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Slavasshøgda (336m) 26.02.2016 13:45
Visits of other PBEs Kongsvinger (150m) 26.02.2016 13:45
Strandsetra P-lomme (200m) 26.02.2016 13:45

Opprinnelig plan for vinterferieuka var å "luffe" sørover fra Dombås etter Storskrymten-turen mandag/tirsdag med diverse turer/avstikkere på vegen nedover, for så å ende opp i Oslo fredag. Et litt for stort gnagsår på en hæl satte imidlertid en stopper for den planen... Men jeg skulle uansett til Oslo på konsert fredag kveld så da ble det å starte opp hjemmefra fredag morgen.

For å få litt mer ut av turen hadde jeg blinket ut fylkestoppen i Østfold som en grei tur underveis. Jeg kjørte Rv3 til Elverum og Rv2 videre forbi Kongsvinger. Det er nok ikke raskeste rute men greit med litt variasjon i forhold til E6. Etterhvert over på Rv21 som hadde overraskende dårlig standard.. (smal og svingete). Det gikk greit å finne parkeringslomma der skogsbilvegen nordvestover mot toppen starter men klokka var snart 14, noe som var litt senere enn jeg hadde håpet på. Men dette skal være en kjapp tur på maks 7-8 kvarter i følge andre rapporter her på PB.

Jeg hadde med ski i bilen men valgte å gå med fjellsko. Ski hadde vært helt OK på vegen innover men ikke så gunstig i skogsterrenget opp mot toppen. Det var uansett godt å snøre på seg skoene og få rørt litt på kroppen etter mange timer bak rattet.

Selve toppen valgte jeg å ta som en liten runde og det fungerte helt fint. På returen havnet jeg midt oppe i et plantefelt noe som ikke var ideelt under dagens forhold. Det var ingen andre spor etter andre mennesker til toppen og det er kanskje ikke så rart. Denne fylkestoppen var en stor kontrast i forhold til tirsdagens fylkestopp, men det viser bare at vi bor i et land med stor variasjon i naturen.