Hjertås rundt (24.02.2016)

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Hjertås P-plass (80m)
Endpoint Samme (80m)
Ascents Brekkeåsen (130m) 24.02.2016
Hjertås (147m) 24.02.2016
Storåsen i Sandefjord (116m) 24.02.2016

Et av mine favorittområder i Sandefjord kommune. Har vært her oppe og i området rundt utallige ganger for å fotografere bøkeskog og trekkende rovfugl. Men jeg har aldri vært oppe på Brekkeåsen og Storåsen (sør). Derfor ble dette valget for dagens utflukt etter jobb.
Parkerte på vanlig plass. Tuslet over kammen og bratt ned mot brua over Unnebergbekken. Deretter strake retning opp mot Brekkeåsen. Mye fin åpen bøkeskog her også og ikke fullt så kupert som resten av området. Derfra raskeste vei ned mot Storåsen. Litt småklyving og jeg trodde jeg nesten var oppe, men neida feil ås! Så på GPS at jeg var på åsen ved siden av, ned i skaret og flott småklyving opp mot riktig topp. Herfra bar det ned i skaret igjen og rett ned mot jordet. Herfra på kjente veier/stier opp til utsiktspunktet på Hjertås. Nytt siden sist jeg gikk opp denne ruta var at den var blåmerket og det var lagt opp tau i det bratteste partiet. Flere merkete stier her oppe siden sist, både positivt og litt negativt da jeg liker å ha stiene for meg sjæl :-)
Pause ved utsiktspunkt for å nyte solnedgangen og en sigarillos.

Så raskt opp på toppunkt og normalveien ned til bilen. En virkelig flott ettermiddagstur :-)