Middagstinden (12.02.2016)

Written by Affen (Arnfred Iversen) GSM

Ascents Middagstinden (1,568m) 12.02.2016

Pierre, Tor Helge, Øystein og Tor hadde tatt turen til Romsdalen denne helgen for å gå toppturer. Jeg og Odd Arne tok turen nordover og møtte gutta på Lensmannsgarden i Innfjorden. Etter litt rådslagning landet vi etterhvert på Middagstinden som dagens turmål.

Betalte bompenger og kjørte opp til parkeringen før Berillstølen.
Fulgte preparerte skispor innover dalen til vi var like vest for Berillvatnet og kunne finne et sted å krysse elva. Oppover Bøstøllia herfra i bratt og relativt ulent terreng med tidvis tett skog. Traverserte etterhvert inn i renna/bekkefaret som går nedover fra sadelen øst for Lille middagstinden (943moh) og fulgte denne oppover.

Vel oppe på flaten over sadelen tok vi en rast før vi tok til på hovedflanken.
Vi tok spadeprøve av snøen som så bra ut. Tendenser til flakdannelse i de øverste 5 cm av snødekket. Dette så vi også tydelig når vi gikk, men videre nedover i snødekket var snøen homogen og fin.

Innimellom når været lettet litt så vi at deler av toppartiet var avblåst og med mye stein.
Vi holdt etterhvert østover til vi nådde sørryggen, som vi fulgte videre.
Gikk så mye vi kunne på skiene, men ved enkelte passasjer ble det ski på sekk.

Mesteparten av siste topphenget var heldigvis godt belagt med snø.
Tøft terreng her med pinaklene som rammer inn denne flanken.

Satte igjen skiene og gikk siste meterne til varden til fots.
Ikke mye utsikt å få desverre, men absolutt en frisk og fin tur.
Vet ikke hvor kaldt det var, men det må ha vert ganske mye luftfuktighet, for sjelden har klær og utstyr rimet så mye som på denne turen.

Fikk satt noen svinger ned toppflanken før det ble fottur et stykke nedover ryggen igjen.
Igjen, tøffe formasjoner.
Når vi nærmet oss hovedflanken begynte skydekket å sprekke opp, og vi øynet mulighet for litt bedre lys nedover. Vekslet litt til og fra, men når vi satte utfor var det veldig fine forhold.
Snøen var fantastisk!
Veldig artig kjøring ned renna/bekkefaret på slutten også.

Brede glis på alle mann!

Film fra turen sees på Vimeo: