Toppen av Trøndelag (23.02.2016)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Storskrymten (1,985m) 23.02.2016 08:25

Etter gårdagens innmarsj til sørenden av Lesjøen og ei kald natt i teltet var dagen endelig kommet for et seriøst forsøk på fylkestoppen i Sør-Trøndelag. Litt pinlig at jeg ikke har vært her før, men-men...

Været som var meldt så ut til å slå til og sikten var minkende selv om jeg fikk små gløtt av sola bak skyene. Heldigvis hadde jeg fått flott utsikt innover fjellheimen i finværet dagen før.

Lesjøen er krysset og jeg ser tilbake mot hyttene og teltet. Sikten er fortsatt OK men minkende.

Etter frokost og smelting av vann la jeg turen rett over Lesjøen der jeg rundet til venstre og fulgte ganske rett kompasskurs mot toppen. Sikten ble ikke noe bedre innover og etterhvert begynte det å snø. Jeg bestemte meg derfor for å følge det som så ut til å være en slak rute forbi 1547 og 1753 på veg mot toppen. Da jeg rundet øst for sistnevnte hadde været virkelig blitt ille. Jeg fant meg en stor stein som gav litt ly for spising og tenking.

Spørsmålet var om jeg skulle snu her eller fortsette mot toppen. Jeg hadde godt med klær, hadde både mat og drikke i sekken, og GPS'en fungerte fint og jeg hadde godt med tid. Hvis jeg hadde vært i følge med andre ville jeg nok gått inn for å snu men nå fristet det veldig å fortsette... Det er jo en klassisk felle at man blir for blind på turmålet men jeg følte det var innafor. Vinden og sikten var en god del værre enn meldt og jeg var nok rimelig alene i området så her måtte sikkerheten stå i sentrum.

Etter en kort pause la jeg av gårde på GPS-kurs oppover mot toppen. Sikten varierte nå fra 1-2 meter til korte opplett på 15-20 meter. Jeg måtte virkelig bruke GPS'en aktivt for å holde god avstand til stupet på østsiden av fjellet. Dette tok selvsagt mye tid, men jeg kom til slutt opp til varden på toppen av Trøndelag.

Fjellfie bak varden på toppen av Trøndelag.

Her ble det en kort stopp for å ta noen bilder og sende status til omverdenen (full 3G-dekning her oppe, eller var det 4G...).

Nedover igjen tok jeg av skiene for å holde farten nede. Jeg fikk litt oppklarning noen korte sekunder og så at gryta ned i sørkant av toppen så helt OK ut på den ene siden. Tok meg derfor ned her på skiene og videre ned i dalen. Her ble det ny matpause og skuldrene kunne senkes etter et i overkant vågalt toppstøt. Litjskrymten og et par andre topper som var på opprinnelig plan var det bare å glemme.

Tilbake til teltet gikk det i en jevn tralt. Jeg begynte å kjenne gnagsår på en hæl og måtte stramme opp skoene maks. Problemet var at jeg ikke hadde strammet etter godt nok på den ene skoen i formiddag etter at lærskoene hadde tint opp etter nattens kulde. Sløvt..!

Tilbake til teltet var det fortsatt så pass dagslys at jeg kanskje ville komme meg ned til sætervegen i Skamsdalen før hodelykta måtte på. Været ble ikke bedre så turplanene for neste dag innover mot Larstind var kansellert for lenge siden. Jeg brøt derfor leir og startet på returen.

Tilbakeblikk på pult og skiløype på returen. Det snødde så tett at dette var det beste jeg fikk til...

Heldigvis fikk jeg pakket pulken bedre nå og hadde få pulkvelt nedover. Jeg rakk akkurat å krysse elva ved Skamsdalsætrin før hodelykta måtte på. Nå snødde det tett så det var vanskelig å se noe særlig. Sporene mine fra dagen før var helt nedsnødd og returen fremover dalen ble en seig affære. Det var deilig å endelig komme frem til bilen etter en del timer med baksing i snøen.

Videre plan var å luffe sørover E6 med turavstikkere underveis men inspeksjon av gnagsåret satte en grei stopper for den planen. Det ble derfor retur hjem etter en kort stopp på Dovre.

Endelig henger Storskrymten i beltet. Det ble en strabasiøs tur pga vær og føre og i ettertid er det lett å se at den var helt på grensen av det som var forsvarlig men en tur jeg neppe vil glemme med det første.

Betaling av bomvegen gikk forøvrig greit. Driftselskapet svarte kjapt på epost og kontonummer ble utvekslet.

Start date 23.02.2016 08:24
(UTC+01:00)
End date 23.02.2016 20:39

Gratulerer med komplett

Written by Sola19 24.02.2016 12:49

Sør-Trøndelag liste!! Jeg kommer forhåpentligvis etter I løpet av året:)

Sv: Gratulerer med komplett

Written by SturlaS 24.02.2016 13:55

Takk for det!

Du bør nok ta de siste snart ja. De har vel planer om å slå seg sammen utpå Fosen. :-)