TTF skredkurs, dag 2 (21.02.2016)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Sula Sør (1,102m) 21.02.2016 09:30
Visits of other PBEs Blomlivegen (50m) 21.02.2016 09:30
Svinviksetra p-plass (380m) 21.02.2016 09:30

Dag 1

Gruppen bestående av 1 instruktør og 4 deltakere hadde lørdag kveld, etter litt frem og tilbake, bestemt at dagens tur skulle gå mot Ytre Sula.

God sikt med småsurt vær ved parkeringen.

Ved ankomst parkeringen ved inntaksdammen ble det i henhold til reglene gjennomført en vurdering av dagens forhold (filter 2) før vi gjorde en dobbel gruppetest og satte av gårde i bedagelig tempo oppover lia. Målet med dagen var å fokusere på fornuftig rutevalg (som var nøye diskutert på kartet kvelden før) pluss at vi ville prøve å finne litt mer spennende snø enn dagen før.

Litt mer spennende snø i dag men ikke noe skredfare her.

Vi valgte å gå et stykke innover mot Svinvikbotnen før vi la kursen oppover vestsiden av fjellet. Her måtte vi gjøre noen revurderinger pga mikroterreng som ikke kommer frem på 50000-kartet. Ett sted tok vi også en filter 3 diskusjon som endte med tiltak for å redusere belastningen på snøen i en bratt helning.

Mektig utsikt! Her rett sørover med Skarfjell sin fryktinngytende nordvegg midt i bildet.

Dagens første snøprofil ble gravd på rundt 750 moh. Gropen ble etterhvert utvidet til en fin leplass for lunch (sur vind i dag). Etterhvert kom vi oss videre oppover med stadige diskusjoner om vegvalg, terrengfeller, vindretning i dag og tidligere dager osv. Ved foten av selve toppkrona på Ytre Sula, ca 1100 moh hadde vi vel 200 høydemeter igjen til toppen og en solid omveg for å unngå terreng opp mot 40 grader. Det ble derfor besluttet å skippe toppen og heller gå for en ny snøprofil. Vi var tross alt på kurs og ikke på topptur.

Ytre Sula sett fra Sula Sør.

Som et slags plaster på såret foreslo jeg at vi kunne stikke bortom Sula Sør. En bitteliten omveg med minimal høyde i forhold til planlagt rute. Resten av gruppa var litt lunken men instruktøren var positiv, noe som nok skyldes at han også samler på smultringer. :-D Etter at toppen var besteget var det av med feller og sikker kjøring nedover med hyppige stopp/kontroller.

Indre Sula sett fra Sula Sør.

Etter turen møtte vi de andre 2 gruppene i Surnadal for felles middag, oppsummering og tilbakemelding. Mens de andre satte kursen østover mot Trheim for ny arbeids/skoleuke la jeg ruta sørover for mere turaktivitet. Vinterferie er luksus!

På tur mot nye eventyr.

Kaffepåfyll både på Sunndalsøra og Oppdal var et tydelig signal om at dagen gikk mot slutten. Jeg stoppet derfor på en rasteplass i Drivdalen hvor teltet ble satt opp. Det tok ikke lang tid før søvnen kom til tross for stadig langtransporttrafikk bare noen meter unna, men jeg rakk å konkludere med at kurset var meget nyttig med 3 gode instruktører og stort sett trivelige folk.