TTF skredkurs, dag 1 (20.02.2016)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Visits of other PBEs Kårvatn (210m) 20.02.2016 11:00
Kårvatn p-plass (210m) 20.02.2016 11:00

Endelig hadde jeg fått plass på det årlige skredkurset til TTF! Det er kamp om plassene på dette kurset..

Onsdag kveld møttes vi i Trheim med 4 timer presentasjon, utdeling av litteratur (Skikompis av C. L. Nes) og teorigjennomgang. Vi var 12 deltakere, 2 instruktører og 1 veilederaspirant. Alder og bakgrunn var ulik men alle hadde et visst forhold til toppturer med tungt utstyr (som var et krav for å komme med på kurset).

Fredag kveld møttes vi på TTs selvbetjeningshytte på Kårvatnet der det ble enda mere teoriprat før vi tok kvelden.

Lørdag morgen ble det jammen tid til enda litt mer teori før vi endelig kunne ta med oss ski og sekker over bekken. Vi var nå delt i tre grupper så (utvidet) dobbel gruppetest gikk greit unna. Vi ruslet i rolig tempo oppover skogen i retning Tydalsnebba.
Det var hyppige stopp med instruksjon og diskusjon. I toppen av skogsbeltet rett øst for Kvernåa fant vi et OK sted for å grave i snøen for å sjekke profil og utglidningsfare med flere forskjellige metoder.

Etterhvert ble alle gruppene samlet for lunch, etterfulgt av praktisk kameratredning * 3 (en gruppe konstruerte en case for en annen gruppe, totalt tre omganger). Dette var en meget nyttig øvelse som tydeliggjorde behov for god kommunikasjon, systematikk osv.

Vel nede på hytta var det tid for oppsummering, litt mere teori og en engasjerende quiz før fellesmiddagen ble tilberedt og fortært. God stemning!

Etter middag ble nye firer-grupper satt sammen og turplanlegging (filter 1) for søndag ble gjennomført som slutten på en lang dag.

Dag 2.