Skrubben og Skjeggen (20.02.2016)

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Saga (80m)
Endpoint Samme (80m)
Ascents Skjeggås (253m) 20.02.2016
Skrubben (288m) 20.02.2016

Våknet til kraftig vind og regn/snø. Tunge store snøfiller forsvant vannrett forbi stuevinduet. Ikke akkurat det beste turværet, men Yr hadde lovet at det skulle klarne utover dagen.
Møtte Tommy ved Kjosekrysset. På veien lå et 10 cm tjukt snøslapslag, ikke akkurat det beste kjøreværet heller. Men som flaks var kjørte det ut en måkebil, rett foran oss, fra anleggsparkeringa som dro hele veien inn til Saga. Parkerte her og tråkket oss videre på grusvei i våt slapsesnø, regnvær og tåke innover mot Omslandssætra.
Herfra brakk vi av vestover og oppover mot Skrubben. Vi måtte bushe litt og siden justere ruta noe før vi kom inn på en gammel kjerrevei som fulgte skaret oppover lia. Tok en liten snartur inn i skaret mellom Kjølåsene før vi skjønte tegninga og endret kurs igjen. Fulgte så skaret som går nordover. Flott edelløvskogsområde i denne delen av Skrubben. Etterhvert brakk vi av mot toppen. Fant en grei rute opp. Nistepakke, kaffe og sigar ble inntatt i tåka rundt toppen. Samme vei ned. Glatt nedfart på sørpeføre!

Noen bilder fra turen til Skrubben:

Tåkelandskap ved Skrubben1
Tåkelandskap ved Skrubben2
Tåkelandskap ved Skrubben3
Tåkelandskap ved Skrubben4
Tåkelandskap ved Skrubben5

Vel nede gikk veien videre mot Skjeggås. Tok av på sti/traktorvei ved Skjeggeflatene inn mot Skjeggebakkene. Nå var vi gjennombløte, men med ull under merker du ikke det nevneverdig. Brakk av oppover mot toppen. Ulendt her, men gikk etterhvert innpå en kjerrevei som brakte oss oppover, men feil retning. Siden møtte vi på en ny kjerrevei som forsvant oppover i riktig retning, og da var det bare å følge denne opp mot topplatået. Måtte brekke av etterhvert og kløyv opp den siste kneika. Her åpenbarte det seg en riktig så flott utsikt uten mye skjemmende naturinngrep, fikk faktisk følelsen av villmark her oppe :-)
Vind og regn pisket rett i fjeset her oppe, mens tåkedottene rullet over landskapet der nede. God stemning og fram med kameraet :-)
Vi ble her ganske lenge i håp om at sola skulle trenge igjennom skydekket, men uten resultat. Sola brøyt først fram når vi nærmet oss bilene.