Finnheimfjellet (20.02.2016)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Lillemoen
Ascents Finnheimfjellet (1,148m) 20.02.2016

Ble en solotur til Finnheimfjellet i dag da turkompisen ga beskjed om at hun måtte droppe turen pga andre oppgaver. Det var meldt stiv kuling fra om ettermiddagen så jeg prøvde å komme meg ut på tur tidligere om morgenen. Likevel var det ikke en veldig tidlig start og da jeg var endelig fremme ved parkeringsplassen på Lillemoen var det like før kl.10 og -14 grader. Stor forskjell på temperaturen i Tromsø og her i Breivikeidet. Jeg håpet at mildværet vi hadde for noen dager siden hadde vært mindre kraftig her ute. Det var ingen ferske skispor å se, så jeg gjorde meg klar for en stor brøytejobb. Det gikk sakte men heldigvis var det ikke like tungt som jeg hadde forventet. Så snart jeg kom ut av skogen og opp i solskinnet ble det plutselig singlet vær og jeg benyttet anledning til å la armene få litt lufting og vitamin-D påfyll fra sola. Herlig.

Fin start på turen
Sola kommer over Stormheimfjellet
Den sørlige enden av Finnheimfjellet
Breidalsfjellet
På tur opp ryggen fra Skavlen

Trasket videre mot Skavlen. I Breidalen var det stort sett bærende skare å gå på så den etappen gikk litt fortere. Fin og hyggelig fokksnø opp til Skavlen hvor jeg traff en mindre hyggelig vind av kuling styrke. Måtte ta en ekstra jakke på meg før jeg gikk opp sørvestryggen som var tydeligvis utsatt for vinden. Var ganske tungt å gå opp i kraftig snøfokk men jeg fikk trøst av å se en fin utsikt mot nord. På toppen var det ikke så trivelig vær og det var tidvis utfordrende å stå i ro mens jeg prøvde å rive av skifeller og bli klar til å kjøre ned. Vinden tok en av mine votter fra meg :( Fikk en fin overraskelse da Petter, Kent Hugo og Kristoffer dukket opp like før jeg skulle kjøre ned. Hadde ikke regnet med at jeg skulle få selskap på toppen, men det var artig å treffe noen :)
Etter nesten en halvkilometer med skikjøring på sastrugi ble det endelig fin fokksnø å kjøre ned på. Traff flere grupper på ryggen, skikkelig folksomt!