Morgentur til Heggmotinden (19.02.2016)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Heggmoen (32m)
Ascents Heggmotinden (798m) 19.02.2016

En perfekt morgen

Klager ikke. Fin morgen

Meg og Johannes kjørte inn til Heggmoen kl 08.00 i dag. Været var nydelig. Sol og litt skyer. Vi var spent på hvordan føret var i dag. Det har nettopp vært en mildværsperiode og påfølgende minusgrader. Forrige helg hadde meg og Gunhild en episk nedkjøring fra toppen. Da hadde det snødd kraftig og var helt vindstille hele dagen. Selv om jeg visste vi ikke fikk de forholdene i dag, var det vanskelig å senke forventningene. Det er noe med det der.

Utsikt mot Heggmovatnet og Mjønestinder

Vi kom rast i gang og klokken 08.30 var vi på vei oppover i lien. Om sider kom vi opp i sollyset. En deilig vind, gjorde at vi ikke ble altfor klamme oppover. Det var gjennomslagsskare under tregrensen. Da vi kom lenger opp, ble føret hardt. Mye skare og litt skavler. Det var tydelig at det hadde blåst kraftig de siste dagene. All den deilige puddersnøen vi hadde forrige fredag, hadde blåst ned i lesidene og var vindpåvirket.

Heggmotinden.

Vi nøt den flotte utsikten på vei oppover. En perfekt måte å starte dagen på. Spesielt nå som jeg er inne i en gørrkjedelig eksamensperiode. På toppen måtte vi nyte utsikten mot tinderekken med Breifjellet og Fjærkjerringa. Johannes skulle rekke et møte på skolen. Vi kunne derfor ikke bruke allverdens tid på toppen. Jeg skal jo tross alt lese til eksamen også. Vi tok av fellene og kjørte nedover.

Tinderekken med Fjærkjerringa og Breifjellet

På vei opp hadde vi sett en linje litt lenger mot sør. Denne fristet og vi rant ned mot denne. Bratt og fint, men selvsagt veldig hardt. Heldigvis ingen skavler nedover her. Vi fikk noen gode svinger, men det skulle ha vært mykere snø. Vi fortsatte mot skikjørers høyre og inn i rennen som er merket 1.3 i boken "Toppturer rundt Bodø".

For noen dager siden hadde vi lest en flott snørapport om denne rennen. I dag var desverre ikke dagen å fortsette videre nedover i den. Vi skrådde igjen mot høyre og kom inn i normalruten opp.

På toppen

Tendenser til myk snø i skogen og snødekte steiner kunne by på artige hopp. Til slutt karret vi oss inn på annleggsveien. Johannes tok en frekk forbikjøring og så var racet i gang. I høy fart på skaren i fin hockeystil, kom vi oss ned til bilen. Vi kjørte avgårde nøyaktig klokken 11.00. Perfekt timing. Akkurat det vi hadde tenkt i utgangspunktet.

Johannes hadde derfor tid og vei til møtet. Selvom ikke nedkjøringen var perfekt, er utsikten, lyset og naturopplevelsene på Heggmotind så bra, at alle turer hit blir konge. Tusen takk for turen Johannes.

Johannes er glad over å ha utnyttet dagen til det fulle