Til topps på Rødsfjellet (15.02.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Stistart Gjemdal (77m)
Endpoint Stistart Gjemdal (77m)
Ascents Rødsfjellet (526m) 15.02.2016

Etter et oppdrag på hospitalet ble det, beleilig nok i det fantastiske været som er om dagen, en "luke" til fjelltur. Og med dagens tidsramme passet det perfekt med Rødsfjellet, hvor jeg for 4 uker siden hadde måttet snu pga dyp snø og lite klokt veivalg. Parkering på Gjemdal like ved skilt som forkynte stistart mot Rødsfjellet. Fulgte fin skogsvei først skrått oppover i vestlig retning, så mere nordvestlig i Gjemdalsskaret. Her som sist et kaos av rotvelter av store grantrær, trolig etter "Nina" januar 2015. Etter ca 1 km gange tok jeg av fra skogsveien til høyre merket Rød sti mot Rødsfjellet. Stedvis knallhard snø og ishålke, men med forsiktighet uproblematisk. Fant i dag enkelt stien da de røde merkene i dag i motsetning til for 4 uker siden var lett synlige. Fulgte sørvestryggen først i sørøstlig, deretter østlig og til slutt nordøstlig retning mot toppområdet.

Fra topplatået mot "storebror" Møsnuken

Forholdene her oppe på fjellet viste seg nær perfekte i dag, med et stedvis snølag som man sank max 1-2 cm ned i, og godt var det; formen var ikke noe særlig å skryte av i dag.Strålende sol og kun en lett bris fra nord gjorde at værforholdene godt og vel matchet føreforholdene, og gjorde dagens tur til en meget trivelig opplevelse; blir det slik i påsken er det bare å glede seg!

Mot Øvredal og fjellene omkring inkl Sveningen
Toppen

Utsikten stod heller ikke mye tilbake, særlig flott var det mot Bjørnefjorden med toppene på Tysnes og ikke minst "gigantene" i Kvinnherad med Folgefonna som naturlige blikkfang.
Men, plikten kallet, og det gikk radig ned igjen; enda noen hakk mere behagelig enn turen opp, motsols som jeg nå gikk på perfekt snø.