Før-brunsjtur til Skardåsen. (14.02.2016)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Nythun Fjellstue (870m)
Endpoint Nythun Fjellstue (870m)
Characteristic Ski trip
Ascents Skardåsen (1,071m) 14.02.2016
Visits of other PBEs Nythun Høyfjellstue og Ferieleiligheter (870m) 14.02.2016

Etter bryllupet kvelden i forveien, var det en litt groggy fyr som dro ut på ski i grålysningen. Drøyde litt slik at jeg slapp å bruke hodelykt. Tok også idag turen mot Skardåsen. På vei mot toppen kom sola opp, og på toppen ventet et herlig rundskue med sola som såvidt var kommet opp over Smørlifjellet. Utsikten jeg bare hadde kunnet ane de to foregående dager viste seg nå i all sin prakt. Fra kjente og kjære topper på hjemligere trakter som Synnfjellet, Djutjernskampen og Røssjøkollane, til de helt nære Mellane og de litt fjernere Skogshorn, Ranastongi med mange flere. Tok meg god tid på toppen for å studere sikteskiva, og fjerne og nære fjell. Men det var kaldt, 20 kuldegrader på Nythun da jeg gikk ut.
På Nythun ventet brunsj klokken 09.30, og deretter var det bare å takke for ei særdeles vellykket helg til både hotellvertsskap og bryllupsvertsskap.
På vei hjem stoppet vi Steinsetbygda for å se tilbake på toppene. På Smørlifjellet var det lett å se toppvarden, mens Skardåsen bare så ut til å være ei flat vidde. Kjørte Etnedalen på vei hjem, noe jeg ikke har gjort siden søndagstur med familien på 1960-tallet.