Tur til topper på "Festohalvøya" Lindås (13.02.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Elsås (92m)
Endpoint Parkering Skardsveten (132m)
Ascents Bergåsen (198m) 13.02.2016
Elsåsfjellet (244m) 13.02.2016
Skardsveten (249m) 13.02.2016

Etter tur på Radøy på (sen) formiddag kjørte jeg videre til Lindås, og tok av mot Seim. Kjørte et lite stykke i retning Lygra og tok av mot dagens første Lindåstopp i retning Elsås;

Elsåsfjellet

Kjørte helt opp til Elsås, men fant ikke noen opplagt parkering her, og da antydning til min gamle følgesvenn xenofobien begynte å melde seg, fant jeg det tryggest å kjøre ned siste bakken og parkere ved tydelig parkering i bunnen av denne. Fulgte deretter nordvestløpende dalføre med tilhørende skogsbilvei nordvestover og etter noen hundre meter på ny mere "uryddig" skogsbilvei like vest for og et nivå høyere enn den forrige. Videre tok jeg eterhvert av fra denne og stedvis noe bratt (stiløst) opp på sørøstryggen mot Elsåsfjellet. Et par hundre meter sør for toppen kom jeg opp i tett buskas med noen rotvelter, men vel gjennom dette fant jeg sti som lå litt vest på sørryggen av fjellet, og greit siste 150 metrene til toppen, som var skogkledd, kun med begrenset utsikt vestover.

Elsåsfjellet; nok en skogstopp i Lindås. Topper i Meland såvidt synlige over tretoppene
Litt av Seim synlig rett nord for Elsås

Fulgte stien tilbake til Elsås, en noe mindre besværlig trase enn jeg hadde hatt oppover, og ned bakken på grusvei til bilen.

Turdata Elsåsfjellet: Starthøyde 92 moh. Tilbakelagt distanse 3,1 km. Total stigning 177 m. Turvarighet 52 min. 100 pf-topp nr 500.

Etter dette kjøring videre nordvestover mot dagens neste topp

Berfjordfjellet

Kjørte litt for langt og snudde da jeg kom til veidele Lygra/Festo, kjørte tilbake til Myksvoll, og litt sørvest for Myksvoll opp grusvei på høyre side(vest). Parkering rett etter markert hårnålssving. Fulgte kjerrevei og siden frossen innmark i retning toppen, som ikke lå lange stykket unna nevnte hårnålssving. Høyt gjerde forsynt med piggtråd sperret siste stykke før toppryggen, og det ble litt kreativ klyving med bruk av grantrær og over gjerdet til jeg kom inn på det knapt "forjettede" toppområdet.
Eldsfjellet skimtes såvidt gjennom skogen på Berfjordfjellet
"Highway" i form av frosset jorde opp og ned sørøst for Berfjordfjellet. Gullfjellet mm i det fjerne

Bare litt bedre utsikt her enn på Elsåsfjellet og etter obligatoriske "knips" ned igjen; hele turen unagjort på under halvtimen. Hadde planlagt å "plukke" alle 3 toppene på "Festohalvøya i dag, men grunnet utilsiktet tidsbruk på Radøy hvor jeg hadde gått på "feil fjell" til å begynne med, hadde jeg bange anelser om å få dette til. Hadde imidlertid "gått inn det tapte" og vært "tidsøkonomisk" på dagens to neste topper og innså at jeg kom til å klare dagens sist planlagte topp med god margin før hjemreise til berammet hyggelig familiebesøk.

Turdata Berfjordfjellet: Starthøyde 113 moh. Tilbakelagt distanse 1,4 km. Total stigning 87 m
Turvarighet 25 min

Skardsveten

Like nord for Mongstad(ikke "raffineri-Mongstad"!) rett før markert sving tok jeg FV404 rett sørover oppover til rett ved toppen hvor veien bikket nedover igjen, og hvor det på høyre siden av veien stod skilt som markerte stistart mot Skardsveten. Plass for parkering for 2-3 biler her. Til å begynne med småbratt gjennom tett granskog etterhvert over mot vestskrenten hvor det var et par flotte utsiktspunkter vestover. Etter en stund ute av skogen og litt opp og ned bortover ryggen til toppunktet med tilhørende mobilmast. I motsetning til dagens 4 foregående topper som hadde vært nokså skuffende rent utsiktsmessig, viste Skardsveten seg å være en super utsiktstopp nær sagt i alle retninger. Ikke uten grunn at det litt nord for mobilmasten var fastmontert en kikkert hvor man kunne ta både nærtligende og fjerne objekter nærmere i øyensyn. I nordlig retning kunne man i et skard se den umiskjennelige profilen til Alden, og i sørlig retning bl.a. kjente Bergensfjell.

Solen speiler seg i Radsundet
Karakteristisk "hestesadel" i det fjerne(senter) i nord; Alden. Sløvåg i forkant
Bergens høyeste; Gullfjellet, synlig i motsatt retning

Med dagens nydelige værforhold var det vel verdt å bruke litt tid på denne flotte toppen, som var med på å sette et fint punktum for en variert turlørdag.

Utsikt mot sør/sørsørøst

Turdata Skardsveten: Starthøyde 126 moh Tilbakelagt distanse 1,6 km. Total stigning 143 m.