Away in Manger - Radøy 100pf komplett (13.02.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Tveiten (38m)
Endpoint Dalland (57m)
Ascents Kolåsen (154m) 13.02.2016
Tveitåsen (134m) 13.02.2016

Hadde en "attegløyme" av en 100pf topp "igjen" før Radøy kunne sies å være komplett; Kolåsen, som attpåtil hadde måttet finne seg i å bli salderingspost på opptil flere turer til Nordhordland denne vinteren. Valgte derfor å starte med denne på denne flotte lørdagen. Men, som flere ganger tidligere var jeg litt "omtrentlig" i mine observasjoner. Etter å ha kjørt nordover fra Manger sentrum noen kilometer så jeg en relativt markert topp på venstre hånd, og tenkte at her, her er Kolåsen.
Det gikk relativt radig over frosne jorder og snart var jeg oppe ved mobilmast, bare for å se at Kolåsen, den lå et par kilometer lenger nord; jeg var på

Tveitåsen

Tveitåsen; "feil" topp - Kolåsen ses i nordvest
Nordøst for topp Tveitåsen, mot bl.a. Masfjordfjellene

Flaut, men hvorfor ikke gjøre det beste ut av det? Gikk bort til toppen sør for mobilmasten og markerte denne; den er herved lagt inn som ny topp på Peakbook med pf 56 m.

Turdata Tveitåsen: Starthøyde 36 moh. Tilbakelagt distanse 1,8 km. Total stigning 103 m.
Turvarighet 32 min

Kolåsen

Kjørte deretter ytterligere et par km lenger nordover til Dalland. Parkerte i veikant ved "veis ende" og fulgte trakorvei drøyt 100 meter nordover til jeg dreide vest over frosset jorde og deretter bratt oppover østflanken til Kolåsen i høyreist granskog. Toppunktet lå omgitt av skog på alle kanter og var markert med en nedfalt metallisk toppmarkør. Typisk "once in a lifetime" topp.

Topp Kolåsen, fullstendig uten utsikt
Kolåsen fra øst

Turdata Kolåsen: Starthøyde 57 moh. Tilbakelagt distanse 1 km. Total stigning 101 m.