Kvamfjellet - Selje, 198/404 (13.02.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Kvamfjellet (774m) 13.02.2016
Visits of other PBEs Berstad gård - parkeringslomme (30m) 13.02.2016
Kvamfjellet - sti fra nordøst (30m) 13.02.2016

Vi hadde overnatta på DNT hytta Skongenes fyr og brukt formiddagen til å nyte fyrlivet og gå tilbake til bilen for å kjøre til Måløy, fortsatte over broen og fulgte veien videre til vi kom til krysset skiltet mot Selje, rv 618, som vi fulgte til vi kom til parkeringen ved Berstad gård. Tok med oss skistavene og tok på brodder på skoene for det var mye is i løypa og lite snø til å begynne med. Stien var skiltet mot Kvamfjellet og Høghornet, Kvamfjellet skiltene så relativt nye ut. Viktig å få med seg stikrysset etter noen hundre meter, skal ta til høyre her, men nå er det veldig godt skiltet her så skal noe til å gå forbi uten å se det. Det ble etterhvert mer snø, men skaren var passe hard så det var relativt greit å gå med brodder og skistaver og merkepinnene stakk stort sett opp av snøen så det var lett å finne veien. Ble noen pauser underveis for å nyte det fine landskapet rundt oss. Siste bakken opp til toppen var bratt og noen steder lurte isen under snøen så vi tok det rolig oppover. Kom til toppen og opp til sola som skinte fra blå himmel. Utrolig fin utsikt til alle kanter. Hornelen, Stadtlandet, mange fine fjell både i Sunnmøre og Sogn og Fjordane lå å lokka på oss. Vi brukte litt over to timer til toppen. Vi koste oss litt på toppen og fikk tatt masse bilder før vi satte kursen ned igjen samme vei som vi kom opp. Skaren ble etter hvert litt hardere så stavene var gode å støtte seg på. Vi kom ned akkurat i det det begynte å skumre. Vi brukte litt under fire timer totalt på turen. Siri HH (sibris (Siri Helland Hansen)) var med.

Kvamfjellet sett fra stistarten
Kvamfjellet med Hornelen i bakgrunnen
Kvamfjellet i kveldssol

Nye kommuner

Written by otto 20.02.2016 23:55

Hadsel, Øksnes, Andøy, Sortland, Lødingen og Bø kan bli Vesterålen. Sandefjord, Andebu og Stokke blir NYE Sandefjord... Dette blir spennende..

Snart et lite jubileum

Written by otto 20.02.2016 16:19

200 kommuner snart besteget er glimrende!! Spennende blir det å se hvor mange kommuner som eksisterer etter den store kommunesammenslåingen. Tipper vi har ca 100-150 kommuner innen et par år. Da kan det være kjekt med en gammel og ny kommunetoppliste på PB.

Kunne ikke vært mer enig

Written by morsor 20.02.2016 20:18

Helt enig! Lista er såpass populær og mange legger ned enormt med timer så jeg foreslår å fryse på 428 eller 430 kommuner og i tillegg ha en liste som følger politikerne. Ser ut som Fet, Sørum og Skedsmo fusjonerer og da blir toppen i Sørum stående - som et eksempel.

Sv: Snart et lite jubileum

Written by Sola19 21.02.2016 17:14

Ja det blir nok betydelig færre kommuner om ikke så lenge, jeg kommer uansett til å fortsette å samle på lista som gjelder i dag så stemmer for å beholde en liste over kommunetoppene som er i dag:)

Det drar seg til !

Written by morsor 19.02.2016 23:29

Med 198 topper nærmer du deg to milepæler! 200 topper og 50% (202). Regner med du kan kjenne det sitrer i kroppen nå.

Sv: Det drar seg til !

Written by Sola19 20.02.2016 11:17

Ja, jeg gleder meg veldig til å nå disse to milepælene:) Har også ett par fylkeslister som jeg håper på å få komplette i løpet av våren, det er en stor tilfredsstillelse det også :)