Nåmdalsfjellet (10.02.2016)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Øverst i Krossdalen (490m)
Endpoint Samme (490m)
Ascents Nåmdalsfjellet (839m) 10.02.2016

Nåmdalsfjellet

Denne onsdagen skulle bilen på timesbesøk på verksted og med den forestående værmeldingen, tok jeg like godt resten av dagen også fri. Mye nedbør de siste dagene og siden dette var sesongens første skitur (sent i gang i år), falt valget på en kort tur. Kjørte helt opp i enden av Krossdalen, hvor det nettopp var brøytet (heldig med den), og la i vei på 20 cm silkeføre. Fulgte nedsnødd spor på vestsiden av Steinavatnet til det var naturlig å ta opp på nordkammen til Nåmdalsfjellet.

Parkeringsplass øverst i Krossdalen (490 moh).
Tilbakeblikk mot Krossdalen. Steinavatnet til venstre.
Utsikt ned nordkammen. Nystølen midt i bildet. Smørstakken bak (1115 moh).

Kammen er slak og fin å gå, men dyp snø mellom 570-680 moh, gjorde det ganske så tungt. Sank nedi til knees! På rundt 700 moh ble forholdene derimot nesten optimale; 10-15 cm pudder, med hardt underlag. Vel verdt strevet lenger nede. Jeg storkoste meg siste stykket til toppen og ankom den etter 1t og 40 min. På toppen var det tilnærmet vindstille og fine forhold, og jeg ble sittende en god stund med kaffekoppen.
Ned igjen var det fantastiske kjøreforhold ned til 700 moh, deretter litt vanskeligere på grunn av den dype snøen. Turen ned gikk altfor for fort, skulle gjerne gått litt lenger under disse flotte forholdene. Ankom bilen kl etter 2t 40 min på tur.

Flotte føreforhold over 700 moh.
Dyp snø mellom 580-690 moh.
Toppen av Nåmdalsfjellet, 839 moh
Flotte vinterforhold :-)

Stoppet ved Husdalsvatnet og tok også turen oppom Håhaugen på vei hjem til Bergen.