Sollia på ski (12.02.2016)  5

Written by myrlas (Lasse Myrhol)

Ascents Sollia Vesttoppen (660m) 12.02.2016
Sollia Østtoppen (661m) 12.02.2016

Den første ordentlige testen av mine nye smørefrie fjellski. Gikk helt til topps uten å bruke feller. Kun i de aller bratteste partiene måtte en ty til litt sikk-sakk eller fiskebein. Med andre ord bestått med glans.

Tidvis kjempeforhold. Nederst var det hardt under, så det var litt vrient å gjøre annet enn å forsikre seg om å komme helskinnet ned.

Første topp av Havilas "topp 25" for 2016 er også dermed unnagjort.

Kjempefint vær ved oppstart Leikongsætra
Nederst på vei opp til skaret var det knallhard snø/is under, med et 5cm lag nysnø over. Det gikk greit oppover, men var verre nedover.
Dess høyere opp man kom, dess mer snø va der og dess finere var det å gå.
Å lage sine egne spor på urørte fjellvidder er en finfin følelse. Anbefales!
Siste stigingen til toppen hadde svært varierte forhold. Alt fra fonner, til jevnt pudder, til forblåst skare, til ren is. Men det gikk greit. Det var skumring da jeg nådde toppen, men jeg kom meg faktisk nesten helt ned igjen før jeg måtte på med hodelykten. Hadde det vært litt mer måne hadde det neppe vært nødvendig med hodelykt.