Gravdalshorga (31.01.2016)  4

Characteristic Snowshoe trip
Ascents Gravdalshorga (673m) 31.01.2016

Gravdalshorga

Parkerte ved hovedveien i Gravdal og fulgte ruten til Runemb (Rune Blomberg) stort sett hele veien. Hadde ikke fått med meg at skogsveien krysset elven, så jeg fulgte overgrodd sti et lite stykke før jeg traff på skogsveien igjen lenger oppe. Gjorde ikke samme feil ned igjen. Trugene kom på på ca 220 moh og jeg fulgte stien sånn noenlunde oppover. Endte iallefall opp ved en liten hytte ved Sakrisvatn. Hadde et lite håp om at vannet var gjenfrosset, slik at jeg kunne slippe å gå over pkt 414. Det var det ikke, så da bar det over den haugen også. Vel nede på andre siden fant jeg meg en fin plass for lunsj, siden solen nå hadde en kort visitt i området.

Parkering ved Rv 48.
Ikke gå til høyre her. Skogsveien  til venstre er den riktige.
Ikke gå til høyre her. Skogsveien til venstre er den riktige.
En liten hytte ved Sakrisvatn (373 moh).
Et øyeblikk med sol måtte utnyttes til lunsjpause...

Etter lunsjen bar det videre opp i kraftige haggelbyger og til tider tett skydekke med dårlig sikt. Rett før toppen klarnet det heldigvis opp igjen og jeg fikk noen solgløtt på toppen. Flott utsikt ned i Hardangerfjorden.

Ved et lite heng rett ovenfor Veslehorga måtte trugene av et lite stykke.
Vindfullt på Gravdalshorga.
Toppen av Gravdalshorga, 673 moh, med dramatisk himmel i bakgrunnen.

Sollyset gjorde returen nedover fjellet mye enklere enn fryktet. Nå var det jo mulig å se hvor jeg hadde gått opp (der hvor sporene ikke hadde blåst igjen). Nesten nede ved skoggrensen kom det nok en snøbyge og kraftig vind som pisket rundt ørene. Glad jeg hadde vært forutsigende nok til å ta med snøbriller. Disse var meget nødvendig deler av denne turen. Nede i skogen gav vinden seg og det var kun lett snødriv. Etter å ha passert pkt 414 for andre gang denne dagen, stoppet jeg for litt kakao og sjokolade ved hytten i østenden av Sakrisvatn. Derfra gikk det fort ned til rundt 200 moh, hvor trugene måttte av. Deretter et par hundre meter på sti, før jeg kom inn på skogsveien igjen.

På vei ned igjen ble jeg overfalt av nok en snøbyge, akkompanjert med kraftig vind.
Da må man være godt kledd...
Kakaopause ved hytten.
Været var nå begynt å bli lettere.

En tung og (værmessig) spennende tur på truger i artig terreng.