Bjørgovarden - på trass (10.02.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Bjørgovarden (1,138m) 10.02.2016

På de to siste langrennsturene mot Bjørgovarden i år har, sola forsvunnet og vinden blåst opp, og jeg snudd. I dag skulle jeg opp uansett, og værvarselet virket ikke så verst.
Satset denne gangen på fjellski og med Nordfjellstølvegen som utgangspunkt. Det kostet meg 50 kr + at det nå er satt opp skilt om 30 kr for vinterparkering.
Parkerte før brattbakkene, da jeg neppe hadde kommet opp med bilen der, og lot helfellene være under skia (fra sist tur.) I det jeg begynte å gå, forsvant sola. Stabbet oppover, og over tregrensa blåste det friskt - og jeg som hadde håpet på litt kos i sola i lesiden av fjellet; hadde med termos og spade og greier. Nei da, det ble på balaklava og vindjakke i stedet, og så gikk jeg opp til toppen bare på trass. Skreiv meg inn i boka, og gjemte meg bak steinvarden, slik at jeg fikk av fellene. 1 drøy time rolig stabbing opp, men nå skulle det bli andre boller: Suste ned på 20 minutter.
Pudder er deilig, men for tredje gang på tur til Bjørgovarden i år har sola forsvunnet bak skyene. Manglet bare 4 dager på at det var akkurat 1 år siden jeg sto her sist...

Fulgte skuterspor oppover. Blå himmel her, og deilig med pudder - men så møtte jeg vinden - laber bris rett i fleisen.
På toppen, sola borte bak skyene. Typisk. Og laber bris merkes, selv om det bare var 3-4 minusgrader.