Løssnøjakt og snønerding i Horpedalen (05.02.2016)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Fjærland (10m)
Ascents Middagshaugen (1,030m) 05.02.2016 09:43 not summited

Årets SkiogSkred-workshop i Sogndal er et faktum. Var med på dette i fjor og liker godt konseptet at man er en kompetent gruppe på tur som diskuterer beslutninger og observasjoner i skredsammenheng.

Fra Horpedalen i retning Endrestølen. Hogstfelt i nedre del. Øvre del av bjørkeskogen er overraskende fin.

Denne dagen hadde vi besluttet å ta turen til Horpedalen og følge skogen sørover til Endrestølen og oppover mot Middagshaugen. Bilen min kom ikke opp til gården i Horpedalen, så jeg bestemte meg for å gå på ski helt nede fra Fjærland. Ekstra trim hører godt med! Bonden i Horpedalen er en hyggelig kar, så hvis du spør pent får du helt sikkert lov å parkere bilen hos han.

Vi var en gruppe på seks (?) som var på tur. Været var på minussiden fra 200 moh, men det snødde helt nede ved havnivå. Skredproblemet var nysnøflak over 600 moh, og kantkorn over skarelag fra 900 moh. Vindretningen hadde vært fremtredende med snøvær fra sør/sørvest de siste dagene etter uværet Tor, men i går og dagen før det hadde det blåst kraftig fra fra nordvest. Faregraden lå på 2, moderat.

Innover i Horpedalen.

Gjennom skogen mot Endrestølen forserte vi først et hogstfelt før vi brøytet oss videre oppover. I øvre del var skogen meget fin og glissen. Snøen var også meget fin, ubunden og dyp, så det ville bli gøy å kjøre ned igjen. Jeg slet dessverre litt med en trøkk jeg fikk i venstre skinnlegg etter en forlengs salto i Hodlekveskogen for to dager siden. Derfor måtte jeg ta det litt forsiktig i utforkjøringene, og være litt ekstra ”frampå”.

Ved Endrestølen. Over tregrensa.

Vi gjorde gode veivalg opp til Endrestølen, og her ble sikten noe redusert. På vei mot sørøstryggen på Middagshaugen undersøkte vi snøen i testheng i flere himmelretninger, men det virket som snøen satt godt til underlaget. Trolig på grunn av gunstige temperaturer og ikke så sterk vind. Prøvde å trigge snøen både med liten og stor tilleggsbelastning (ved hjelp av flere i gruppa). Det merkelige var at vinden trakk fra nord, selv om det var meldt at den skulle komme fra sør. Lokale værforhold her inne…

Etter en liten lunsjpause tuslet vi oppover mot Middagshaugen til vi nådde snaut 950 moh. Her gravde vi snøprofil, og gjorde den lille blokktesten tre ulike plasser. Snødekket virket stabilt, og vi fant heller ingen spor etter kantkornkrystaller. Dagens snø var også veldig fin og hadde kommet uten vind.

Lille blokktest.
Dypt brudd og ikke særlig jevn bruddflate.

Det ble derfor en flott nedkjøring, spesielt i det første henget ned til sletta før Endrestølen. Litt flatt lys, så vi burde kanskje hørt på tipset til Bjørn Michaelsen om å ”kviste” løype for å få referansepunkter i terrenget… Videre ned i Horpedalen ble det også veldig god kjøring. Gutta valgte å kjøre det øvre henget en gang til, men jeg stod over på grunn av smerter i skinnleggen som jeg ikke ønsket å terge ytterligere.

På kvelden diskuterte vi hva vi hadde observert på turen vår i forhold til de andre gruppene sine turer, på Uteplassen i Sogndalsdalen. God læring og fine diskusjoner!