Norefjell (30.01.2016)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Start point Tempelseter (910m)
Ascents Grindefjell (1,413m) 30.01.2016
Visits of other PBEs Gamle Høgevarde turisthytte (1,395m) 30.01.2016

Jeg og Vegard dro på nærfjellstur til Norefjell. Kjørte opp lørdag morgen, og parkerte på Tempelseter. Planen var å gå opp til ryggen og følge den østover, overnatte oppå der et sted, og gå tilbake på sydsiden. Greie snøforhold i bunn, men når vi kom oppover var det nesten bare is. Vi fulgte løypa opp til Høgevarde, men stegjern hadde vært omtrent like nyttig som skiene etter hvert var. Rar vinter. Opp til selve toppen var det skikkelig steinete. Jeg hadde vært der før, så når Vegard bare ville videre ble det sånn. Vi gikk bort til hytta, og tok lunsj inne. Ikke at det var noe varmere der enn ute, egentlig, for det var bare en fyr som drev og snekra der.

Vi fortsatte bortover og nedover, og det var ikke bare lett å stå på ski på den småskavlete isen. Sola skinte, men det blåste en del. Jeg syntes vi måtte være oppom et eller annet toppunkt, så vi gikk oppom Grindefjell, som ikke var store omveien. Der var det også en fyr med et par isbjørnaktige hunder. Han hadde telemarkski. Det var sikkert like greit. Særlig når han måtte bære den ene bikkja nedover, av en eller annen grunn.

Når vi nærmet oss toppen av skisenteret fant vi en plass med litt fokksnø der vi kunne få opp teltet. Fin utsikt. Kunne se Gaustatoppen og greier. Og etter hvert ble det flott stjernehimmel. Vegard gjorde en god jobb med å lyse opp teltet innefra, så jeg kunne knipse litt bilder.

I løpet av natta snudde vinden så den kom rett på siden av teltet. Ble litt bråkete. Det blåste fortsatt om morgenen, så vi kom oss raskt ned til skogen. Derfra var det fine løyper og god snø hele veien tilbake. Møtte Petter på veien, som var ute og trente på joggepinner. Tipptopp tur, takk for den Vegard. Men Tempelseter ass, de må selge kanelboller!

Høgevarde-hytta
Høgevarde-toppen
Fjell
Snøfokk
På vei ned

Snøfokk!

Written by angjerd 24.04.2016 09:41

Å, som jeg liker de snøfokkbildene dine! Og teltet! Denne turen her husker jeg godt....det var da jeg ønsket intenst at jeg var i teltet sammen med deg og Vegard i stedenfor mellom sivilisasjonens lune vegger :p