Trugeturer på "feil side av Mjøsa" (31.01.2016)  4

Kart
Bestigninger Brennhaugen (506moh) 31.01.2016
Nordre Romsæterberget (612moh) 31.01.2016

Roger, Embla og jeg dro avgårde denne flotte dagen....den siste i januar. Ruter til to topper var lagt inn på GPS´n og jeg håpet at bomveiene var åpne. Jeg har aldri vært på disse traktene før så jeg var litt spent på hvordan utsikten var her inne.

Første toppen vi skulle til var Brennhaugen. Bommen var åpen, men var ikke farbar pga blank is under et syltynt snølag. Ok...da tok vi trugene på sekken og hadde på brodder. Labbet i vei et stykke på veien oppover før vi tok bratt opp til venstre på truger.Skjønte fort at dagen kunne bli litt lang da Roger ikke har sin force i slikt terreng....bratt, løssnø med truger suuuuger krefter. Vi kom nå opp på toppen etterhvert. Et fint lite toppunkt med litt utsikt. Nok en grei skogstopp var besteget. Ingen skogsfugl å se....

Neste tur skulle gå til Nordre Romsjøseterberget. Jeg hadde egentlig tenkt å ta med ski om jeg hadde dratt alene, men Roger sliter med skiturer...derfor ble valget truger. Turen hadde nok gått mye raskere med ski....da bomveien var stengt og ubrøytet. Vi labbet avgårde innover langs veien, men greie trugeforhold. Et godt stykke på vei ble det før vi tok av veien bratt oppover. Roger var allerede sliten før vi kom til der det bratte begynte. Jeg tråkket spor oppover med korte pauser. Roger hang ofte på stavene. Prøvde å motivere han så godt jeg kunne. Måtte "lure" han til å tro at det var "der oppe" toppen var...men jeg visste jo at det var et lite stykke til...Det ble flere slike små kneiker som dukket opp gitt ;) Likevel...han kom opp på toppen til slutt. Supert vær...vindstille...men tungt i løssnøen oppover. Vakkert på toppen!

To fine turer ble det denne dagen.