Rødsfjellet og Tverråsen (12.06.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Rødsfjellet (526m) 12.06.2011 14:20
Tverråsen (224m) 12.06.2011 17:50

Rødsfjellet og Tverråsen i Os

Rødsfjellet.
Gråvær på morgenen 1. pinsedagen, men bedre vær utover mot lunchtider. Astrid og jeg startet fra FV 137 i Os litt nord for Gjemdal kl 1245. Fulgte skogsvei oppover Gjemdalskardet. Vi tok Rød rute oppover mot Rødsfjellet, rundet like nord for Gaupeskarskulten og fortsatte oppover langs fjellryggen på østsiden av Heimste Knutsdalen. Fin og godt merket sti til toppen av Rødsfjellet hvor vi var oppe kl 1410. Praktfull utsikt mot Møsnuken, Gråfjellet, Sveningen og Søtefjellet, samt Samnangerfjorden i NØ. Mot nord og NV så vi Ulriken, Løvstakken, Lyderhorn og Liafjellet på Sotra. Turkasse og flott, stor varde på toppen. GPS 6684401 0308993. Ned igjen fulgte vi hvitmerket sti som går vest for Nordre Knutsdalen, gjennom Bjørkeskoghalsen ned til samme skogsvei som vi kom opp. Flott og noen steder bratt sti ned gjennom fin bjørke- og furuskog i varmt og fint sommervær. Årets første smak av sommer på turene våre!

Utsikt nordover fra Rødsfjellet mot Øvredal. Sveningen i bakgrunnen, Gråfjellet (486) til høyre for Øvredal
Astrid på vei ned fra Rødsfjellet i fint sommervær!
Den flotte toppvarden på Rødsfjellet. Møsnuken (639) i bakgrunnen

Tverråsen
Vi hadde glemt ryggsekk med matpakkene, så vi kjørte tilbake til Osøyri og spiste middag nede ved Bjørnefjorden. Så dro vi tilbake innover Hegglandsdalen, tok av mot høyre innover Eidsvegen og parkerte før en veibom et lite stykke opp i Lauvåsdalen. Fulgte flott skogsvei innover ca. 700 m til et inngjerdet område med eksplosiver. Tok av mot venstre, og gikk oppover i granskog til vi traff på en eldre skogsveg som vi fulgte nesten til toppen. Selve toppen var ikke så helt lett å identifisere. Vi fulgte en antydet skogssti oppover og vestover mot toppen av åsryggen til en liten steinknaus som virket som det var det høyeste punktet i området. Ingen merker synlig. GPS 6681170 0308599. Ned igjen samme vei. Tur på vel 30 min.

Denne lille knausen tror vi må være "toppen" på Tverråsen i Os!