Kommunetoppen i Nannestad - Marifjell (28.01.2016)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Rustad (245m)
Endpoint Rustad (245m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Marifjell (718m) 28.01.2016

Solen titter frem etter lengre periode med drittvær. Jeg kjører til Rustad og parkerer rett over barnehagen. Liten p-plass, før bomveien. Her er jeg så heldig at det er helt ny-"groomede" løyper. Jeg spenner på meg skøyteskiene og legger ivei. Etter hvert skjønner jeg at det ikke er alle løypene som er kjørt. Turen ser dermed ut til å bli ca. 10 km hver vei. På dette føret skulle det ikke by på vanskeligheter. :0) Men det er kun oppoverbakker.
Etter ca. 5-6km tar "groominga" slutt. Fra Dalssætra blir det vassing i 10cm nysnø, + et skarelag under der, litt skavler og vind som driversnøen ned i et enda kjør. Men sola varmer og jeg går kun i supertrøya. Fortsatt så og si bare oppover.

En av flere elgposter på vei opp

Oppe på toppen er det barevelstand. !0 garder pluss i sola, og jeg er helt alene. Ingen andre her så langt i dag ihvertfall.

Marifjellhytta
Utsikt nordover fra tårnet

Første 4 km nedover er litt utfordrende, men mye morsommere enn opp. Fra Dalssæter og preppa løype har jeg snittfart på 25km/t, og bruker under 14 minutt på 5,7km. Ikke bruker jeg særlig med krefter heller. Dette er virkelig et helt supert skiterreng med prikkfrie løyper.

Etter 2,5 timer i påskevær har jeg nesten lyst til å ta turen en gang til!
NB! GPS-loggen er ikke fullstendig, men viser løypa.