Nok en tur til Osterøy-topper med underfundige navn (26.01.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Njåstad (293m)
Endpoint Askeland parkering (244m)
Ascents Erstadfjellet (466m) 26.01.2016
Rotten (438m) 26.01.2016

Traff et noe uventet, og desto mer kjærkomment, værvindu denne mandags ettermiddagen. Trass i et langtidsvarsel spekket med regn og kuling, kunne man se tilløp til solgløtt, og temperaturen nå i slutten av januar var typisk julitemperatur for ytre Hordaland; 13 grader pluss. Første post på programmet var toppen med det underlige navnet

Rotten

Kjørte mot Lonevåg, tok av mot Hatland, og videre i retning Tysse. Etter noen km avkjørsel til høyre mot Njåstad. Bra stigning med flere hårnålssvinger før terrenget flatet ut mot den lille jordbruksbygda Njåstad. Praiet en trivelig bonde med traktor som sa jeg kunne parkere ved bussholdeplassen. Han anbefalte meg å følge linjetraseen i retning masten på toppen. Opprinnelsen til det merkelige navnet hadde han ikke peiling på. Mine assosiasjoner gikk via Shakespeare og Hamlet(betyr også lite sted på engelsk..) men kunne ikke finne mening i en tenkt sitatomskriving "there is something Rotten in the ...island of Osterøy"; det er jo en både trivelig og variert øy, ja nesten et lite minikontinent; ei heller kunne jeg tenke meg noen mulig link til skadedyret Rattus norvegicus. Riktignok var underlaget i starten av det "rotne" slaget, med gjørmete beitemark som vel var på sitt verste etter tøvær og teleopptining de siste dagene, men jeg må nok pent overlate videre studium til mere profesjonelle stedsnavngranskere. Selve turen var av det heller korte slaget, med kraftig men mild vind på toppen.

Rotten. Tveitafjellet i nord

Grei nok utsikt men noe disig, fikk dog virkelig inntrykk hvilken "fjell-øy" Osterøy faktisk er. Ned igjen samme vei, største utfordringen var å unngå å bli altfor møkkete på skoene. Nede etter drøy halvtime.
Turdata Rotten: Starthøyde 293 moh. Total stigning 168 m. Gått distanse 1,4 km. Medgått tid 32 min

Hadde tid til en liten topp til, og siden Erstadfjellet hadde blitt salderingspost på et par turer allerede kjørte jeg i retning dette.

Erstadfjellet

Tok av til Haus og videre mot Votlo, og opp svingene mot Askeland. Parkering ved større kommunal(?) servicebygning på enden av veien. Fulgte kjerrevei på venstre side av elven oppover mot bandet mellom Erstadfjellet og Stemmeseggi, fulgte stedvis gulmerking på trestammer i tett granskog bratt oppover på nord(venstre)siden av Askelandsdalen, traff god sti på bandet like vest for Askelandsvannet og fulgte denne oppover sørøstryggen mot toppen, litt opp og ned før det tydelig markerte toppområdet. Fin utsikt bl.a mot Ytre Arna og Garnes. 13+ gr ved start, men minst stiv kuling på toppen og mørke skyer i vest borget for et kortvarig stopp før jeg vendte nesen nedover.

Utsikt mot Bergen Øst; Garnes og Arna
Utsikt mot nordvest, Høgstefjellet og Veten i Åsane sentralt

Forsøkte å gå kjerreveien ned fra bandet, men dette var en veritabel "svinesti" og skikkelig gjørmete av teleløsning, så jeg trakk fort inn i granskogen igjen. Nede ved bilen i god tid før mørket, og unngikk utrolig nok en eneste regndråpe denne "sommerdagen" i januar.
Turdata Erstadfjellet: Start Askeland parkering 244 moh. Distanse 4,0 km. Total stigning 329 m. Turvarighet 1 t 20 min