Rusletur til Varingskollen (24.01.2016)

Written by angjerd (Angjerd Amb)

Start point Nittedal stasjon (303m)
Ascents Varingskollen (546m) 24.01.2016
Sol gjennom tåka ved Lomstjern.

Etter turen til Haukelifjell var det sikkert lurt med en hvilehelg. Søndag skulle jeg bare lufte meg bittelittegrann og valgte Varingskollen. Tok Gjøviksbanen sammen med halve Oslo, men det var bare jeg og et par til som gikk av på Nittedal stasjon. Fint, det. Tåke og minusgrader. Kom etterhvert over tåkelokket som dekket byen og opp i sol og blå himmel. Stas! Passerte en barnefamilie, men ellers ingen folk. Siste stykket opp til toppen av Varingskollen var det scooterløype (fra vest) i humpete terreng. Litt nervøs for hvordan det skulle gå nedover, men den tid den sorg. På toppen fant jeg et tårn og litt folk som kom opp med heisen fra nord.

Vinterstemning i skogen vest for Varingskollen.
Tårnet på toppen.

Nedkjøringen var interessant, og en kar som kom oppover ropte "lykke til". Det gikk overraskende greit, men måtte bruke stavene mer enn jeg hadde tenkt og det begynte å gjøre vondt i håndleddene igjen. Planen om å legge returen om Glotjernskollen og Gørja utgikk og jeg karret meg tilbake til Nittedal. Rakk akkurat ikke toget, men det var heldigvis åpent og varmt på venterommet på stasjonen.

Utsikt fra Varingskollen. Mot Tryvann og slikt.