Kjerringåsen (24.01.2016)

Written by RolFoto (Rune Olsen) GSM

Ascents Kjerringåsen (186m) 24.01.2016

Rette tter Middagsåsen dro jeg videre mot Kjerringåsen. Parkerte ved Dolvenskogen og fulgte skogsbilvei og siden en løype videre opp på vestsida av Kjerringåsen. Planen var å bestige åsen fra nordsida, men oppdaget en blåløype. Uten å tenke fortsatte jeg å jobbe meg oppover på denne. Nesten helt på toppen sjekket jeg GPS'en som viste jeg var ved den sørlige delen. Jeg hadde ingen planer om å hoppe over gjelet på toppen, som andre her på PB har beskrevet, under disse snøforholdene. Dermed bar det ned et stykke igjen før jeg skrådde oppover et skar på nordvestsida av toppen. Snirklet meg oppover nok ei bratte med en del svapartier. Takket være skistaven jeg hadde med og bruk av vegetasjon for håndfeste, samt litt krabbing gikk det greit opp på toppen. Flott utsikt her oppe. Kaffe, sjokkis og mat ble inntatt nær toppen, før det bare var å skli forsiktig ned igjen samme vei. Flott tur med nærmere 2 bestigninger av toppen :-)