Hoven og Buktås (23.01.2016)

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Ascents Buktås (153m) 23.01.2016
Hoven (201m) 23.01.2016

Vestfold 100m PF/fototur med Tommy S.
Parkerte på den første lomma etter å ha tatt av fra hovedveien. Ikke like mye snø her som noe lengre nord, så trugene ble liggende bilen. Herfra gikk det en tydelig opptråkka løype innover i samme retning som jeg hadde sett meg ut på forhånd. Ikke nok med det, tråkket gikk helt til topps på Hoven. Lurer på om ikke en annen PB-bruker har vært her oppe nylig og brøytet vei :-) Fin og behagelig tur opp og det var reine autostradaen på vei ned i samme løype. Turen gikk videre sørover grusveien, forbi den ganske imponerernde østveggen under Falken. Ved enden av vannet skrådde vi rett østover et stykke før vi gikk passe bratt oppover langs et lite skar på nordsida av Buktås. Her var det også menneskespor men mindre tydelig enn ved Hoven. Artig stigning langs skaret. Måtte av med sekken og krype gjennom en ganske så trang åpning hvor ei massiv furu hadde falt over skaret. Vel oppe var det en riktig så flott gammel furuskog. Bratt på alle sider her og ikke flust med opp/nedstigningsruter på snøføre.
Kaffe og matpause, samt litt fotografering på toppen før vi gikk ned samme vei.