Nordlystur til Spjeldsfjellet (20.01.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Parkeringslomme Spjeld N (25m)
Endpoint Parkeringslomme Spjeld N (25m)
Ascents Spjeldsfjellet (166m) 20.01.2016
Parkering ved busskur langs 555 nær toppen av bakken nord for Spjeld, stistart etter knappe 100m på gangsti nord for busskur, stistart godt merket på vestsiden av gangsti. Godt opptåkkete spor. Hadde med hodelykt, men dette overflødig i snøen som var godt belyst av en snart full måne. Flott, i alle fall svarende til våre breddegrader, nordlys flammet opp på nordhimmelen, tenkte jeg ville fotografere når jeg kom nærmere toppen med mindre "lysforurensning" fra byen i sørøst og Baseområdet på Ågotnes i nord. Selvsagt kulminerte nordlyset like før jeg ankom toppområdet...
Utsikt mot Bergen(virkeligheten var atskillig mer spektakulær...)

Bildene ble en stor skuffelse, tror jeg må skaffe meg bedre kamera(og fotokompetanse..), turen opp og ned derimot var super med et fantastisk lys i friske kuldegrader på en januar som virkelig har levd opp til sitt ry som vintermåned dette året!