Skogstopper januar 2016 versjon 5.0 - Tverråsen i Os (18.01.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Lauvåsen parkering (172m)
Endpoint Lauvåsen parkering (77m)
Ascents Tverråsen (224m) 20.01.2016
Rødsfjellet (526m) 18.01.2016 12:36 not summited

Hadde også denne mandagen opparbeidet en "luke" på noen timer til turgåing. Så at det gikk noen snøbyger i Nordhordaland som var mitt primære målområde for tur også i dag, mens det var mere sol sør for Bergen og kjørte derfor i retning Os, tenkte et par småtopper her før dagen var omme.

Tverråsen

Kjørte først til den definitivt letteste av disse; Tverråsen. Fra Os sentrum til Hegglandsdalen og etter noen km tok jeg av til høyre i retning Tverråsen. Gjennom boligfelt på hårnålssvinger før jeg kom inn på skogsbilvei som går parallelt på sørøstsiden av Lauvåsen i nordøstlig retning. Parkerte sørvest for Tverråsen, fant med en gang noen spor i snøen som jeg fulgte og som syntes å lede mot Tverråsen. Gjennom høyreist granskog med skumle kvister(hadde blitt godt rispet opp i pannen av en tilsvarende på turen til Svekanen 2 dager før og var ekstra obs..) deretter litt ned på et skogdekket trolig myrete parti. Litt vanskelig å finne toppunktet, siktet etter markert toppunkt på GPS-kart, men dette var definitivt ikke høyeste punkt; dette fant jeg på GPS 0308602 6681171 ca 20 meter nordvest for angitt toppunkt, faktisk litt utenfor øverste kote, men likefullt GPS-målt ca. 3 meter høyere enn kartreferert toppunkt. Brukte en del tid på dette i tett vegetasjon dekket av et solid snølag. Utsikt? - var ikke noe å berette om.

Bilde mot høyeste punkt

Toppunkt 32 V 0308602 6681171
Kjørte etter Tverråsen i retning Rødsfjellet, hvordan DET gikk, er ingen ubetinget suksesshistorie...

Forsøk på Rødsfjellet

Fant etter litt leting skilt merket Rødsfjellet litt nord for Gjemdal, men klokken var nå 1430 og jeg innså jeg hadde begrenset tid til rådighet hvis jeg skulle klare toppen før mørket satte inn. Håpet var å finne spor mot toppen. Og spor, det fant jeg, og tenkte; jeg gjør et forsøk! Fulgte kjerrevei oppover mot Gjemdalsskardet, først vestover siden nordvestover. Store trær sperret veien nederst i Gjemdalsskardet. Her stoppet også sporene.. Gikk videre og fant litt lenger oppe avgang for sti(mrk A) på høyre side. Det begynte nå å snø, men så rødmerking på trærne. Etter litt kom jeg opp i en botn nordvest for den markerte knatten som utgjør enden av sørvestryggen på Rødsfjellet. Snødybden økte, og nærmet seg 35 cm. Her oppe hadde snøen kommet vannrett og dekket trestammene, og jeg mistet nå rødmerkingen som ikke lenger var synlig. Fortsatte i stadig dypere snø, gjennom tette einerkratt, grove steinurer og etterhvert bratte skrenter. Framdriften ble mildt sagt laber i dett uveisomme terrenget dekket av 35 cm snø, og jeg bestemte at dersom jeg kl 1600 er langt unna toppen, så snur jeg. Det var jeg, og snudde på ca 440 moh. Måtte være forsiktig nedover, både ift skjulte hull i urer, buskas/røtter og ikke minst snødekte issvuller, som forårsaket et par solide fall. Dette ble en "naivheroisk" tur der mye gikk galt, og Rødsfjellet får vente til en senere anledning.