Fjerdingen - første nye kommunetopp i 2016:) 197/404 (19.01.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Fjerdingen (360m) 19.01.2016
Visits of other PBEs Fjerdingen P-lomme (70m) 19.01.2016

Årets første nye kommunetopp ble Fjerdingen i Porsgrunn da jeg var på jobbtur til Herøya i Porsgrunn. Var ferdig med jobboppdraget i fire tiden så da var det bare å bestille drosje som kunne kjøre meg opp til parkeringsplassen i Bjørkedalen, det kostet rundt 250 kr i drosjepenger. Jeg viste ikke helt hvordan forholdene var ved Fjerdingen, bare at det skulle være snø, så jeg hadde tatt med trugene. Det viste seg at Fjerdingen er en veldig populær topp og det var tråkket fin sti til utsiktspunktet på toppen så trugene ble hengende på sekken. Stien var også skiltet og merket med blå maling. Det var lagt ut tau ett par steder og de kom godt til nytte nå da det var noen issvuller å passere der tauene var. Brukte ca 45 minutter til utsiktspunktet og fikk tatt bilder av den fine utsikten og den fine og røde kveldshimmelen samt skrevet meg inn i boka før det var på tide å komme seg ut i løssnøen for å ta seg helt til topps i Porsgrunn. Det var ca 100 meter i luftlinje til toppen fra utsiktspunktet, så jeg fulgte stien tilbake ett lite stykke til gpsen viste 80 meter til toppen. Siden jeg hadde drasset med meg trugene helt fra Trøndelag fant jeg ut at det var greit å få brukt de litt også og spente de på meg for å gå de siste 80 metrene til toppen. Det er tydeligvis ikke veldig populært å gå helt varden på toppen, for her var det bare spor etter en annen person. Fikk tatt noen bilder før jeg måtte komme meg ned igjen før det ble altfor mørkt. Samme vei tilbake og var nede ved parkeringa etter litt under 1,5 time. Var en del folk ute på ski i de oppkjørte løypene nede ved veien, og jeg fikk haik med ett veldig hyggelig ektepar som var ferdig med skituren sin. De var så snille å kjøre meg helt til togstasjonen der det gikk tog for buss til Larvik, så tog til Oslo s der det ble god tid til middag før nattoget tilbake til Trøndelag.

Fjerdingen i solnedgang

Gratulerer med årets første

Written by knutsverre 21.01.2016 08:58

kommunetopp. Din første og den første på Peakbook i 2016. God utnyttelse av dagen, Solveig!

Sv:

Written by Sola19 21.01.2016 15:04

Takk for det Knut Sverre!

Jeg var kjempefornøyd med at jeg fikk tid til en kommunetopptur på vei hjem fra Herøya:)