Skitntinden (19.01.2016)

Start point Kattfjordvatnet
Ascents Skitntinden (skitoppen) (1,025m) 19.01.2016
Skittentinden (1,042m) 19.01.2016

Det gode januar skiføret + finvær-på-kun-arbeidsdager fortsetter her i Tromsø og i dag dukket det opp en anledning til å utnytte det (før jobb) igjen. Hadde opprinnelig spurt Yngvild om hun hadde lyst på en tur til Tromsdalstinden men det viste seg at hun allerede hadde en turavtale med Kent Hugo, så da ble jeg invitert til å hive meg med på tur med dem i stedet. Planen var å gå opp til hovedtoppen på Skitntinden og velkommen sola tilbake til byen, så vi møttes på Kattfjordvatnet ca. kl.10 hvor vi fikk kjenne på en noe kjølig –19C ute. Var nesten for kaldt å ha skistavene i hendene selv om jeg hadde tatt på meg tykke primaloftvotter! Kent Hugo tuslet oppover litt etter oss i lag med lokal-legenden Eivind Smeland (medforfatter av Lyngen Alps-boka…) så det ble en hyggelig gjeng å være på tur med i dag.

Begynner å bli godt kjent med denne utsikten nå :)
To andre stykker i toppflanken
Eivind, Kent Hugo og sol!!!
Yngvild med Djeveltanna i bakgrunnen
Traversering ut mot sollyset
På vei opp til toppen
KH og Yngvild med Ersfjorden i bakgrunnen

Jeg var fortsatt overrasket over hvor bra snøforholdene her var, hadde regnet med litt fokksnø etter forrige helg, men det var ingen tegn av vindpåvirkning. Bare pudder :) Etter ca. en time var vi oppe i østflanken og sola tittet over sørsiden av Kattfjord. Herlig å se solstråler i Tromsø igjen etter en 2-måneders pause! Var ganske folksomt på skitoppen hvor vi tok stegjern på, men likevel fin stemning. Og så kom høydepunktet på turen; litt tinderangling fra skitoppen til hovedtoppen. Kent Hugo tok seg jobben av å gå først mens jeg og Yngvild kom bortover litt etter ham og Eivind da vi hadde fikset stegjerna. Gikk omtrent samme ruten som jeg gikk med en annen turkompis da jeg var her i fjor sommer, først opp ryggen før en liten traverse mot en bred renne rett under toppen. Yngvild var litt usikker på om hun ville komme opp da traversen så ikke fristende ut på avstand, men til slutt kom vi alle opp på toppen og kunne nyte den nydelige utsikten over Kattfjord, Ersfjord og vestover mot Senja. Himmelen så fantastisk ut med alle rosa, lilla, oransje og blå farger. Jeg hadde det ganske koselig med dunjakke på meg (angret ikke på at jeg måtte bære litt ekstra i sekken…) mens Yngvild og Kent Hugo frøs så vi ble ikke der så lenge før vi gikk ned og tilbake til skitoppen igjen og Eivind kjørte ned renna på vestsiden.

Utsikt sørover fra toppen
Siste skritt for Yngvild
Vestover
Blide turkompiser
To glade damer
KH anbefaler Yngvild å hoppe ned. Hun er skeptisk :)
Han er klar for å kjøre ned
Fortsatt masse pudder å utnytte selv om fjellet begynner å bli litt oppkjørt nå

Nedkjøringa var artig men hardt arbeid etter et effeftivt tempo opp, og enda mer slitsom da jeg kjørte ned med lette ski i dag. Jeg skulle gjerne kjørt med de store pudderplankene mine for å nyte det skiføret vi hadde på fjellet i dag, men det var likevel god trening med så mye melkesyre i beina ;) Takk for en strålende førjobbtur!