Skøytetur i Bymarka: Granåsen - Grønlia (17.01.2016)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Granåsen (203m)
Endpoint Granåsen (174m)
Characteristic Skating
Visits of other PBEs Grønlia (260m) 17.01.2016
Grønlia sett fra Skjellbreia

Kaldt vær i lengre tid og lite nedbør hadde gjort at det lå tykk is på de fleste vann i Bymarka. Dette oppdaget jeg selvsagt i det det begynte å snø for alvor. Men ut å prøve det skulle jeg. 2 cm nysnø fra start bød på ingen problemer. Fra Granåsen til fots til demningen i Stor-Leirsjøen (196 moh.). Derfra på skøyter til bekken mellom Stor- og Litj-Leirsjøen (197 moh.). Her måtte man gå 100 meter i lyngen. Så over Litj-Leirsjøen.
Nå tyknet snødrevet for alvortil og det pisket til tider i ansiktet. Det morsomme var at mange hadde tenkt som meg, så det dukket stadig opp folk nærmest itav ingenting, til fots, på skøyter, på spark og til og med på ski. Innerst i Litj-Leisrsjøen fortsetter ferden på en herlig svingete bekk. Kjempemorsom skøyting, med krappe svinger, jevn is og stor fart.
Når man kommer til broen og stien mellom Marka og Rønningen, følger man stien til høyre, og så til høyre igjen, ca. 3-400 meter. Da er man på demningen i Skjellbreia (225 moh.).
Vel oppe på Skjellbreia var sikten så dårlig at jeg valgte å følge langs land, for lettere finne selve Grønlia. kjapp tur oppom bevertningsstedet, med skøytene på bena, ikke spesielt egnet der oppe, med steinlagt plass og singel an mass.

Skjellbreia

Vel nede på vannet igjen ble det tid til litt frigåing. Super is, nå med ca 7cm nysnø på.
Vel nede på Store Leirsjøen var det ca 10 cm snø. Nå gikk det merkbart saktere. Kanskje var det bare energien som dabbet av.
En frisk, sjelden og nesten eksotisk tur! Anbefales, hvis muligheten byr seg igjen en gang! ;0)
Turen var på ca. 12km, men pga litt skøytecross på Skjellbreia ble den faktisk 15 km inkl gåing til/fra Leirbrua/Granåsen skianlegg.