De brente åsene tar kaka (15.01.2016)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Ascents De brendte åsane (540m) 15.01.2016

Av alle sære, for spesielt interesserte topper jeg har vært på tar denne kaka. Ihvertfall på ski, med 1/2 til 1 meter snø, og ruta jeg valgte opp. Trengte ikke være redd for å fryse til tross for -18grader. Det blei en god og tung treningsøkt. Men o store lykke, jeg fant en super trasé på vei ned. Og med sol og vindstille, 1 million harespor blei det alt i alt en super tur!
Snakka med en kar da jeg kom ned på veien igjen, som mener det går en sti til toppen som er merka med blå bånd. Det eneste blå jeg så var himmelen.

Over myra og der venter en vegg av skau.
Ikke fremkommelig her.
Tok av skia før siste kneika og baksa meg fram til toppen.
Flere som har vært på toppen i dag.
Fant en VEI som jeg fulgte ned igjen.

Missing title

Written by Slemmegutten 17.01.2016 17:26

Jeg fulgte sti merket med blå bånd i sommer, denne går ikke opp til toppen som er merket på peakbook , men er ikke langt over til rett punkt :)

Anbefalt rute

Written by Firing 17.01.2016 09:08

Skulle gjerne lagt ut et GPS spor, men hakke tid å lære meg det akkurat nå.

Greit å parkere ved Breivann. Gikk så til Misuringsvann. Følg derfra den trange dalen rett øst til du møter det ubrøyta veien som kommer opp der fra øst. Der den veien slutter ta en 90grader nordover, og vips der er en fin trase som går nord, nordvest.

Tok av denne når det så ut som den gikk feil vei (og jeg ville jo gå korteste vei til topps). Men mulig denne snirkler seg til topps, ut i fra det mannen på veien så. Hvis du følger mine nydelige spor (helt uten fallgroper), så burde du gidde å bære skia opp den lille kneika, for det flater jo skikkelig ut igjen.

God tur!

Og bare hyggelig å tråkke spor, men da må du jommen benytte de også ;-)

Sv: Anbefalt rute

Written by 19topper 18.01.2016 10:48

jupp, i will.

Snicenice!!

Written by 19topper 16.01.2016 23:30

He he, kjenner følelsen av varme selv om det er kaldt. Slike turer husker man, ikke bare for den nydelige naturen :-D

Og takk for at du tråkker spor ;)